Când examenele par imposibil de trecut


Îmi amintesc de câteva examene greu de trecut din viața mea. De primul examen, cel de admitere, de exemplu. Eram înfricoșat cu câteva ceasuri înaintea susținerii lui. Câțiva colegi de-ai mei aveau media 10 la bacalaureat, iar bacul conta 50%. Câțiva încercaseră de câteva ori să-l dea, trecuseră prin materie de mai multe ori, aveau meditatori din rândul celor care concepuseră grilele. Eu eram un biet copil de provincie, fiul unor oameni modești, într-un oraș mare, printre necunoscuți, atotștiutori și îngâmfați. Pășeam pe treptele facultății în care urma să se desfășoare admiterea și-mi spuneam: ”-Doamne, nu am nici o șansă! E o sarcină prea mare pentru mine!” Dar l-am luat. Niciunul dintre colegii mei cu 10 la bac. nu a trecut admiterea. Au urmat apoi ani mulți și grei, un rezidențiat pe măsură ș.a.

Din experiența mea de șase ani de facultate, cu drag împărtășesc cu tine lecțiile pe care eu mi le-am însușit:

1. Ca să iei un examen trebuie, întâi de toate, să participi la el.

2. Nu poți scăpa de teama de dinaintea examenului dacă îți propui să o faci! În loc să te lupți cu ea, mai bine las-o să te modeleze, să te dinamizeze, să-ți dea tărie pentru a studia!

3. Nu contează ce spun alții despre cât de greu e examenul: tu nu ești ”ei”, experiența ta va fi doar a ta!

4. Nu-ți pierde vremea gândindu-te cum va fi examenul, în ce bancă vei sta, ce colegi vei avea în vecinătatea ta, cât de pregătiți sunt ceilalți! Învață…

5.  Studiază ziua, dormi noaptea!

6. Transformă fiecare examen într-o aventură a cunoașterii! Miră-te și te bucură de fiecare lucru nou aflat!

7. Dacă nu ști un subiect, scrie despre un altul care se apropie de cel cerut prin conținut! Câteodată merge!

8. Fii responsabil! Nu dispera dacă ai picat un examen, dar nici nu te culca pe urechea că ”poți dormi în pace, țara doctoraș te face!”

Temător, am trecut toate examenele de până acum. Din fiecare reușită, din fiecare dificultate, am învățat ceva. Și acum revăd treptele pe care pășeam cu sfială odinioară, spre a susține examenul de admitere la medicină. Mulți ani au trecut de atunci. Când privesc în urmă, văd chinul pregătirii fiecărui pas spre cariera mea. Dar și astăzi unele examene luate îmi par imposibil de trecut. Și atunci îmi dau seama că, dincolo de ale mele eforturi, am fost purtat mereu pe brațe de Cineva fără de care nu aș fi ajuns să le depășesc, ci aș fi rămas împotmolit cândva, undeva… poate chiar atunci când, străin fiind într-un oraș necunoscut și rece, aveam să încep să înfrunt viața, așa cum e ea.

Succes la învățat și aștept să-mi împărtășești experiențele tale în materie de examene!

Despre patrincaandrei

Andrei Pătrîncă este medic psihiatru, creștin, interesat să-i ajute pe tineri să depășească diverse abisuri existențiale. Articolele lui Andrei Pătrîncă nu sunt scrise în manieră științifică sau teologică, ci sunt zămislite din propria concepție despre lume si viață. Mesajele prietenilor lui, postate pe blogul său, sunt scrieri care i-au atins inima și i-au marcat existența. Lectură plăcută tuturor! :)
Acest articol a fost publicat în Uncategorized și etichetat , , , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

15 răspunsuri la Când examenele par imposibil de trecut

  1. godispeace zice:

    Mai intai de toate blogul acesta mi se pare o idee foarte buna!:)

    La tema aceasta prima lectie imi surade. Nu de putine ori am vrut sa dau inapoi din a ma prezenta la examene, dar nu m-a lasat inima sa nu ma prezint si in mod surprinzator m-am ales cu rezultate peste asteptari.

    O lectie, sau poate un principiu pentru mine este si a fi responsabil si pentru ceea ce nu stii, fara a gasi o solutie/scapare copierea.
    In grupa mea doar un coleg mai impartaseste acest principiu, dar nu este in van. Este o tarie de caracter, ai parte de o satisfactie ca ai primit rasplata pentru munca ta si mai ales devii un om de incredere pentru cei din jurul tau, pentru profesori, pentru felul cum iti vei onora profesia.
    Desigur, avem de-a face si cu persoane care au bursa cot la cot cu noi, pe copiat. Dar nu este loc de invidie pentru aceasta, facand referinta la lectia 6, din pacate ei au pierdut aventura cunoasterii.

    Sunt lucruri de suprafata notele mari, bursa, chiar si locul de munca, daca nu sunt suplinite de esenta incantarii cunoasterii stiintei studiate si aplicate.
    Vorba unui mare actor care are o viata de om experienta in profesia lui:
    „Daca ceea ce faci, faci cu placere, inseamna ca nu ai muncit nici o zi toata viata.”

    De multe ori imi compar experientele examenelor si a studiului(si nu numai) cu minunile Domnului Isus, mai cu seama cu inmultirea painilor.
    I-aduc inainte Domnului ceea ce am, putinele cunostinte ce le-am acumulat fata de cat ar fi trebuit sa acumulez, putina mea dispozitie pentru invatat, si-L rog sa mi le inmulteasca. In chip minunat si neinteles, Dumnezeu lucreaza si vine in ajutor.

    Pe cand imi dadusem bacul, demult:), cineva drag mi-a spus: ” stiu ca acum ti se par o corvoada aceste examene, dar in anii ce urmeaza te asteapta atat de multe examene, incat de la un timp o sa inceapa sa-ti placa.” Multa dreptate ii dau acum.

    Examene placute!:))

    • Mulțumesc!
      “Daca ceea ce faci, faci cu placere, inseamna ca nu ai muncit nici o zi toata viata.” Un psihoterapeut obișnuia să spună că Dumnezeu lucrează și diavolul (te) muncește. Așezând în contextul celor spuse de tine, ”dacă ceea ce faci, faci cu plăcere, înseamnă că nu ai muncit, ci că ai lucrat”!

  2. Vlad R. zice:

    Atunci cand alegi facultatea pe care vrei sa o urmezi cred ca ai macar o vaga idee despre ce te asteapta si mai ales stii ce vrei sa faci. Ca uneori e mai dificil decat credeai, intr-adevar se mai intampla, dar asta e, daca vrei continui, daca nu o abandonezi, caci de aia se numeste facultate pentru ca e facultativa. Emotii apar la fiecare examen si e normal as spune, dar teama sau infricosarea mi se par deja cam mult. Daca stii ca te-ai pregatit bine nu cred sa nu poti trece examenul.

    Acum pe rand:

    1. Normal ca trebuie sa te prezinti la un examen ca sa il treci, dar trebuie sa si stii ceva pentru asta. Daca treci ca „gasca prin apa” prin facultate nu vei promova nici un examen. Chestia asta imi aduce aminte de bancul acela cand un om se tot ruga la Dumnezeu sa-l ajute sa castige la loto, dar el nu juca niciodata.

    2. Mda, unii sunt mai emotivi ca altii, dar repet, teama mi se pare putin cam mult. Aici depinde de fiecare.

    3. Corect.

    4. Corect.

    5. Partial de acord. Unii prefera sa invete noapte din diverse motive (eu nu ma numar printre ei).

    6. O.K. No comment…..

    6. (din nou, cred ca trebuia 7). Sigur ca daca ai picat un examen din diverse motive (nu te-ai pregatit destul, desi ai invatat nu ti-ai adus aminte datorita emotiilor, profu’ nu e intr-o zi buna si tine mortis sa te vada si in toamna, etc.) nu e sfarsitul lumii. Bine ca exista o data viitoare. Ce nu te omoara te face mai puternic, zic unii.

    Privesc si eu in urma si imi aduc aminte de multe momente dificile, dar nu pot sa zic ca au fost examene imposibil de trecut. De aceea zic ca titlul este bun, intr-adevar doar par de netrecut.

    • Multumesc, Vlad! Sunt binevenite observatiile. As incerca sa dau un feed-back celor spuse de tine. „Infricosare” definea simtirile „mele” de dinaintea admiterii, am folosit termenul cu referire la propria-mi persoana, fara a sustine ca are aplicabilitate universala. De asemenea, am ales sa expun aceasta experienta pentru ca ea se incadreaza in sfera evenimentelor cu o foarte mare incarcatura emotionala pentru mine, mesajul indirect fiind acesta: „daca eu, asa temator cu privire la examenul ce urma sa vina, am trecut de el biruitor, o poti face si tu!”
      Apropo de teama, Vlad, daca la mine se manifesta intr-o forma mai ascunsa, la altii se exterioriza in diverse forme, spre hlizarea tuturor colegilor de grupa! Iti mai amintesti?
      Multumesc inca o data pentru coment si pentru impartasirea propriilor ganduri cu privire la examenele raposate (odihneasca-se-n pace!)!

      • Vlad R. zice:

        Da, e adevarat, tu ai vorbit de propria ta stare de spirit, eu ma refeream la general, sper sa nu fi fost inteles gresit, nu a fost nici un fel de ”atac”. Sigur, unii sunt de-a dreptul terifiati de anumite examene, asta ziceam la un moment dat ca depinde de fiecare, dar eu voiam sa subliniez ca nu ar trebui sa apara astfel de sentimente pentru ca la urma urmei e doar un examen.
        Sigur ca-mi amintesc de acele momente, unii ajungeau sa inghita cateva pastile de distonocalm doar ca sa poata sa intre la examen…..of, of, mai, mai…..
        Numai bine!

  3. Din aceeasi dorinta de a nu se crede ca generalizez starile de spirit de dinaintea examenelor am facut si eu lamurirea cu pricina, Vladimir!
    Multam pentru comenturi si te astept mereu cu altele noi!
    Spor la lucru!

  4. florin zice:

    vlad,nu-l mai contrazice pe andrei!andrei stie ce „graieste”!

  5. Cristina zice:

    Interesanta discutie s-a „incins” aici… Eu nu mai sunt la varsta examenelor, insa imi aduc aminte cu placere de acea perioada. Imi aduc aminte ca imi placea sa ma iau la intrecere cu colegii mei sa vedem care ia note mai bune, insa, daca aveam posibilitatea, ne ajutam intre noi in timpul examenului. Ceea ce vreau sa spun e ca nu era o lupta pe burse sau pe orgolii, ci, mai degraba un fel de amuzament (cel putin pentru mine, care nu avem niciodata emotii la examene).
    Desi sunt o persoana extrovertita, nu mi-au placut niciodata examenele orale, fiindca ma puteam organiza mult mai bine pe hartie. Apreciez sfaturile pe care Andrei le-a scris mai sus in urma experientelor sale din facultate si sunt intru-totul de acord.
    Ba chiar, odata, am participat la un examen scris la care nu apucasem sa invat mai nimic. Dupa ce ni s-au dictat subiectele, o colega s-a dus la catedra si a predat lucrarea nescrisa, motivand ca nu stie nimic si ca prefera sa vina la restanta. Eu eram pe punctul de a face acelasi lucru cand, domnul profesor, ceva mai ingaduitor decat de obicei, ne-a sugerat sa nu facem prostia asta si sa incercam sa „improvizam” pe subiect, scriind macar din cultura noastra generala, din ce am auzit la stiri sau am citit in ziare (era un subiect despre discriminarea etniei rrome). Zis si facut! S-a apucat Cristinica (adik eu) si a scris de numa’… 🙂 Si uite asa am scapat de o eventuala restanta, punandu-mi capshorul „la contributie” 🙂
    Oricum, cea mai buna varianta pentru a trece examenele ramane studiul de zi cu zi. Faceti o pasiune din a studia si veti vedea ca veti avea rezultate cu mult peste asteptari!

  6. Me zice:

    Si la Litere este greu. Eu de exemplu la Limba Franceza Contemporana nici nu m-am gandit ca o sa trec macar. Din fericire am scapat.

  7. Cineva zice:

    Ma bucur enorm de mult ca am accesat acest blog, care intr-o oarecare masura m-ar putea linisti cu ajutor unor cuvinte calde, poate chiar sfaturi.
    Sunt studenta in anul 2 la medicina generala. Cand am intrat in vacanta de iarna, avand timp 2 saptamani sa ma pregatesc pentru examenele de laborator si curs, mai temeinic decat am facut-o in timpul semestrului, eram convinsa ca v-oi reusi sa imi iau toate examenele cu succes. Asa a si fost pana la ultimul examen de laborator, la biochimie, in care doamna profesoara de laborator m-a picat poate din cauza faptului ca s-a trezit cu cheful de a pica studenti in acea dimineata (mentionez ca am fost aproximativ 14-15 picati la ea). Acest esec m-a dat cu totul peste cap, plangeam in fiecare zi si nu imi puteam explica cum am reusit sa o dau asa in bara, nu ma mai puteam concentra, imi pierdusem increderea in mine si aveam trac de fiecare examen, in consecinta am mai picat 2 examene scrise. Eram absolut terminata, inca ma refac dupa aceasta sesiune ingrozitoare, pentru ca in vacanta de Craciun eram atat de incrazatoare. Inca nu imi explic cum am reusit sa decad atat de mult din cauza mea, din cauza neincrederii in mine. Mi-e rusine de aceasta experienta. Niciodata nu am fost considerata o eleva si o studenta care nu invata, si mi-e frica ca cei din jur sa nu isi fi schimbat opinia dupa acest episod din viata mea. Acum mi-e frica de orice, si mi-e frica si de urmatoarea sesiune. As dori sa scap de acest sentiment, dar nu stiu cum. Poate ma puteti ajuta dumneavoastra. V-as fi foarte recunoscatoare!
    Mi-e frica sa nu fiu considerata in viitor medic fara de succes din cauza acestor esecuri, mi-e frica sa nu fiu considerata asa din cauza ca nu am doar 10 pe linie. Mi-e frica de tot.

    PS: in saptamana cu restante mi-am luat si laboratorul si cursul de biochimie, si unul din celelalte 2 cursuri picate.

    • Examenele din facultate nu dau garantii cu privire la succesul in profesia dvs. Adesea, persoane care se descurca greu la unele examene, pentru ca nu li se potrivesc sau pentru ca asteptarile profesorilor sunt nerealiste, sunt foarte buni in specialitatile lor. Valoarea dvs ca om nu depinde de succesele sau de insuccesele dvs din perioada facultatii. De aceea, daca va veti permite sa mai si pierdeti cate un examen si sa nu faceti din asta o tragedie, totul va merge mult mai usor. 🙂

  8. Adriana zice:

    Societataea de azi m-a dezamagit. Sora mea este studenta la facultatea de automatica. Imi inchipuiam ca este o facultate cu pretentii, iar oamenii ar trebui sa fie destepti si deschisi la suflet. Nu este deloc asa, exista o invidie de nedescris, iar profesorii nu se ocupa decat de olimpici. Vin si predau cateva slide-uri si cer la examene pana peste poate. Cel mai tragic este ca unii dintre elevi trec examenele copiind, mai apoi, se impauneaza cu „meritele”lor. Problema este ca s-a intamplat sa aibe o restanta si nu stiu cum s-o imbarbatez, de atunci o vad tare trista. Trista pentru ca nu ii place nedreptatea.

Lasă un răspuns

