Femeia care și-a omorât pruncul și religia ei


Sper, din toată inima, ca al meu demers să nu rămână fără ecou în rândul inimilor sincere care vor citi această scriere. Menționez, încă de la început, că nu sunt un simpatizant al ritului penticostal și n-am absolut niciun interes confesional în a-i apăra imaginea. Demnitatea mea de om, profesia pe care o am și cunoașterea interconfesională implicită oricărui lucrător în sănătatea mentală mă îndeamnă să nu tac.

Iată însă despre ce e vorba. O mamă, sub imboldul halucinațiilor cu caracter imperativ, și-a ucis bebelușul, sub ochii celorlalți copii ai săi. Pentru orice psihiatru, lucrurile stau cât se poate de clar. E vorba despre un episod psihotic, unde pot apărea astfel de situații de nedorit. Un detaliu însă transferă dorința mulțimii de a găsi un vinovat într-un alt registru: cel confesional. Femeia e penticostală. Nu e ortodoxă. Nu e ”de-a noastră”. Dintr-o dată, toate nemulțumirile legate de cei de alte confesiuni decât cea majoritară primează judecății corecte. Femeia nu mai e ”mama care și-a ucis pruncul”, ci e ”penticostala care și-a omorât copilul”. Mai dur, e ”sectanta care a ucis”, ”cea luată de diavol”, după cum declarau, în reacțiile dumnealor, unii comentatori. Ce e clar e că se caută un vinovat. Nu știu de ce, ori de câte ori ceva se întâmplă în poporul ăsta, cineva/ceva ”trebuie” să fie de vină. Numai că vina a fost proiectată dinspre mamă înspre ”religia” ei. Penticostalismul a fost judecat și declarat vinovat de moarte.

Ce uităm atunci când facem astfel de asociații puerile:

1. Uităm că omul nu este egal cu religia lui și că nici religia nu e egală cu potențialul sanogenetic al membrilor ei. Femeia nu e doar ”penticostala”, ”pocăita”, ci e o întrepătrundere, mai mult sau mai puțin ”fericită”, de lumi interioare, cele mai multe fără nicio conexiune cu apartenența ei confesională. Iar, pe de cealaltă parte, nici penticostalismul nu este stăpânul care deține monopolul structurilor psihice specifice adepților săi.

2. Uităm că psihoticul preia din lumea exterioară acele informații care se potrivesc dispoziției sale delirante. Paranoicul vede amenințări acolo unde noi vedem sprijin din partea celorlalți. Delirantul mistic interpretează spusele preotului sau scrierile sfinte literal, nu contextual, și asta indiferent de denominația predicatorului.

3. Uităm că cei mai mulți delincvenți (deși aici nu-i cazul) provin din rândul majorității oriunde în lume și că, dimpotrivă, mulți dintre cei care se convertesc, optând pentru începerea unei vieți spirituale responsabile fie în confesiunea majoritară, fie într-una minoritară, devin cetățeni onorabili și oameni de o mare valoare pentru comunitate.

4. Uităm de cazul Tanacu, de mulțimea de exorciști, de ghicitori și de șarlatani printre clerici și mireni, care nu au de-a face cu penticostalii, dar care există oriunde ființează vreo manifestare a credinței, indiferent de forma ei.

5. Uităm că o astfel de reducere bolnavă a omului la o etichetă confesională a costat lumea enorm de mult. Uciderea martirilor bisericii primare, considerați de păgâni ”sectanți periculoși”, Holocaustul, Inchiziția și alte atrocități au pornit de la astfel de considerente.

6. Uităm că penticostalii și ortodocșii sunt frați. Sunt membri ai aceleiași religii creștine. Împroșcarea reciprocă cu noroi va prejudicia mărturia creștină și va împinge lumea necredincioasă spre o reacție firească de înstrăinare de valorile universale ale creștinismului. Să nu mai spun că cel mai mare deserviciu pe care îl poți face unei confesiuni este să o ridici deasupra alteia semănând ură, lovind și rănind. Nu se va schimba situația vreunui cult bruscându-i pe cei din alte biserici. Se va schimba prin convertirea clerului și a membrilor săi. Când oamenii vor găsi hrană într-o confesiune majoritară, oriunde pe glob, nicidecum nu vor căuta altă pășune. Prețul de a fi ”altfel” e prea mare și crucea e prea grea.

7. Uităm că, în fața morții, se impune tăcere și reverență. Astăzi, e priveghi într-o casă. Un bebeluș va fi înmormântat. Niște oameni, posibil penticostali, plâng. Au impresia că bucuria se sfârșește și că viața nu va mai curge niciodată la fel. Și, cine știe, pentru unii poate așa va fi. Pentru tatăl rămas fără un fiu și cu soția bolnavă, obligat să trăiască de acum încolo cu un alt stigmat decât cel de a fi ”penticostal”, Soarele nu va mai luci niciodată, pe pământ, la fel de frumos. Pentru o mamă a mai multor copii, azi fără discernământ, dar mâine posibil lucidă, vina pruncuciderii va apăsa adânc. Pentru biserica unde familia aceasta mergea, întrebările vor curge mereu și lacrimile nu vor conteni.

”Penticostala care și-a omorât pruncul” creează împreună un construct artificial, patologic și care spune multe lucruri urâte despre caracterul nostru. Nu, nu e timpul acum de judecăți de valoare. Nu e timpul să ne dezlănțuim pornirile fanatice și să ne developăm frustrările confesionale. E timpul să plângem cu cei ce plâng, oricine sunt ei și orice istorie de viață ar duce-n spate!

Despre patrincaandrei

Andrei Pătrîncă este medic psihiatru, creștin, interesat să-i ajute pe tineri să depășească diverse abisuri existențiale. Articolele lui Andrei Pătrîncă nu sunt scrise în manieră științifică sau teologică, ci sunt zămislite din propria concepție despre lume si viață. Mesajele prietenilor lui, postate pe blogul său, sunt scrieri care i-au atins inima și i-au marcat existența. Lectură plăcută tuturor! :)
Acest articol a fost publicat în Uncategorized și etichetat , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

208 răspunsuri la Femeia care și-a omorât pruncul și religia ei

  1. Dana zice:

    Felicitari Andrei, pentru pozitia ta!

    • Anti-toate zice:

      De ce nu se spune ORTODOXUL care si’a batut nevasta? sau ORTODOXUL care si’a omorat nevasta? ce legatura are care e religia omului cu ce face?
      O MIE de ortodoxi omoara si comit fapte oribile in fiecare zi dar daca se intampla ca un „Penticostal” o data la 10 ani sa faca ceva … mare tam-tam se face!
      GROW UP!

      • Pentru ca ortodocsii au avantaj numeric. Si cand esti majoritate, ai dreptul sa faci ce vrei, in conceptia multora.

      • Anti-toate zice:

        Nici o problema … vine Vestul si peste romani cand pentru faptul ca ai numit pe un pocait „pocait” o sa intri la puscarie sau platesti o amenda echivalenta cu salariul pe 3 ani. Avantajul numenirc in curand nu o sa mai insemne nimic pentru ca va fi randul minoritatilor sa fie protejati!
        Cine rade la urma, rade mai bine! 😀

      • Orice impunere din afara s-ar putea sa inchida niste guri, dar sa lase inimile la fel de nesimtitoare fata de ceilalti. Cata vreme nu vor invata sa vada frumosul din ceilalti, romanii vor ramane in aceeasi incorsetare sectara si-n acelasi turn de veghere in care ei se vad cei mai buni, iar ceilalti de lepadat. Se cere convertirea tuturor, pentru o schimbare autentica dinauntru spre in afara.

      • dan zice:

        Vezi ca in SUA, unde se intampla cele mai multe crime, si nenorociri nu mai sunt ortodoxi.
        Acolo cine este de vina??? Ca SUA, este cu mult peste romania la rele.

      • Natura umana e de vina, peste tot unde se petrec astfel de fapte, nu apartenenta religioasa. Multumesc pentru comentariu! 🙂

      • Utu Pralea zice:

        pai de ce fiindca un abia asteapta sa faca ceva un avevarat crestin diavolul ca sa poata urca pe gard sa strige tare uite pocaitu uite pocaitu !! ce face dar sa nu uitam ca un pocait sau un crestin nu face asa ceva ci oameni care slujesc la diavol nu lui d-zeu nu conteaza religia ci conteaza pe cine slujesti nu ce nume sau ce religie esti parerea mea .

    • baptistreformat zice:

      Felicitari, da, dar trebuie sa nu uitam de ce spunea pastorul pentecostal Laurentiu Balcan de la Onesti cred: il interpretez: Practicile penticostale si adunarile de case cu exagerarile pentecostale: vizuini, vise, batzaieli, glosolagii sau bolborositori, distrug spiritul si psihicul omenesc.

  2. Multumesc, Dana! Fie spre folosul cititorilor!

  3. Am uitat sa mai plangem cu cei ce plang..e mai usor sa aruncam cu vorbe urate si insulte! Oamenii, indiferent de confesiunea lor, ar trebui sa ramana in primul rand oameni! Doamne indura-te de noi !

  4. Sergiu zice:

    Nu cred ca e necesar sa spun „Andrei, ai perfecta dreptate!”. e de la sine inteles. Vroiam doar sa dau spre exemplu o intamplare recenta din viatza mea. Si anume: am mers la primul meu curs de Yoga. Incantat cum am fost sa descopar tehnici de respiratzie noi, pozitii pe care nu credeam ca le poate face vreodata corpul meu, am incercat sa impartashesc asta anumitor persoane. Am fost siderat de reactia lor: „ah, deci si tu esti DE-ALA cu Misa, cu urina!” etc. Crezi ca a mai avut rost continuarea conversatiei pe teme spirituale? NU.

    Nevoia de a eticheta cu orice pretz e adanc inradacinata in mintzile noastre. Frica oamenilor de tot ce e nou e de intzeles, insa reactiile lor la intalnirea cu „NOUL” e absolut naucitoare!

  5. mihaela zice:

    Ai dreptate Andrei. Ma rog sa fi binecuvantat mereu, in vorbirea si trairea ta cu suficienta mila , intelgere si indrazneala asa incat vocea ta sa fie auzita proclamand adevar curat !

  6. mirela zice:

    Andrei,ai mare dreptate.Felicitari!Cred ca ar fii in folosul nostru al tuturor daca tot mai multi ar vedea lucrurile asa.

  7. Luke zice:

    Articol superb, Andrei!

  8. felicitari pentru articol!

  9. Elena zice:

    Asa este Andrei, nu mai e timp sa ne vorbim de rau ,ci fiecare sa ne uitam la noi si in dreptul nostru,avem atatea de schimbat la noi si in noi, incat nu mai ai timp sa te uiti in ograda altuia si sa judeci.Daca am realiza ca vorbind de rau si judecand pe cineva din orice cult sau religie ar fi,ne am luat o autoritate si un drept pe care il are doar Dumnezeu.
    Dumnezeu sa se indure de poporul roman si sa ne ajute sa cautam binele aproapelui nostru.

  10. adrian zice:

    numai bunul DUMNEZEU ne poate da lumina si intelepciunea de care avem nevoie pasind peacest pamant avem mereu primejdii pe care diavolul ne incearca numai Dumnezeu ne poate trece biruitori numai sa avem credinta in El si sa stamla adapostul Lui
    Fiti binecuvantati de Domnulcu multa pace!!

  11. Florin zice:

    Dumnezeu sa te binecuvinteze Andrei, eu m-am confruntat cu un stfel de caz in Biserica unde eu slujesc, nici acum nu pot sterge durerea din inima mea. O mama a refuzat actul medical pentru fiul ei considerand ca medicina nu este decat pentru cei necredinciosi. Baptistii nu interzic actul medical. Cu toate ca am avut destule campanii medicale prin Biserica, toata comunitatea Ortodoxa din zona aproape ca a stigmatizat Cultul Baptist… Din fericire pentru fiul ei, el a fost smuls din mainile unei mame schizofrenice spiritual si sigur si mental si redat doctorilor pentru a fi salvat. Biserica de la inceput a luat atitudine fata de astfel de extreme. Preoti, pastori, misionari va trebui sa fim foarte atenti la invatatura pe care si-o insusesc enoriasii din bisericile noastre, sa vedem daca nu cumva s-au strecurat si erezii in modul lor de gandire. Trebuie sa vedem de ce „duh” sunt calauziti. Dumnezeu nu mai vrea jertfe de sange, este de a juns ca a murit Unul pentru toti!

  12. Sorina zice:

    Andrei, imi pare rau, ma vad nevoita sa te contrazic vehement: articolul de mai sus este scris in maniera pur crestina! Parerea mea! Denota intelegerea notiunilor de iubire, toleranta, mila, dreptate si… ma rog, nu imi mai vin acum in minte, dar intelegi la ce ma refer… Nu are nici o importanta carei denominatiuni apartii, cuvintele tale te dau in vileag ca esti un om care chiar il iubeste pe Dumnezeu! Tot respectul si toata aprecierea pentru CE si CUM ai scris!

  13. cligia zice:

    Sunt de acord cu ce zice Florin. Fie de orisicare confesiune, pentru lumea intreaga a murit UNUL.
    Consider ca noi romani ar trebui sa ne apropiem unul de altul si sa ne rugam pentru Romania. E momentul sa sa faca o schimbare in bine in Romania.

  14. wes zice:

    Frumos gest acest post ! Domnul Isus sa te binecuvanteze !

  15. ungandbun zice:

    felicitari pentru articol!
    multa binecuvantare!

  16. adrian zice:

    fii binecuvantat andrei !

  17. serendipity zice:

    as putea sa zic ca e un post frumos, foarte bine scris. dar e mai mult de atat. e un post intelept. felicitari.

  18. Elly zice:

    Scurt si la obiect! Bravo, Andrei!.. Multa binecuvantare cereasca… 🙂

  19. ALEXANDRINA zice:

    D-ZEU SA TE BINECUVINTEZE PENTRU ARTICOLUL CARE L-AI SCRIS

  20. Nica Maria zice:

    Este un articol ,bine gandit,in spirit crestin,care ne arata de fapt ce este firea omului,fara interventia lui Dumnezeu care sa-l schimbe.Ptr. ca Biblia declara ca toti suntem pacatosi,sa nu fim din aceia care arunca cu piatra.Mai exista salvare si iertare si ptr. acest pacat ,la fel cum a fost iertat si talharul de pe cruce.Doamne ai mila de toti.Amin

  21. http://penticostalul.wordpress.com/2012/02/25/comunicatul-oficial-al-cultului-penticostal-cu-privire-la-crima-din-brasov/
    CULTUL CREŞTIN PENTICOSTAL – BISERICA LUI
    DUMNEZEU APOSTOLICĂ DIN ROMANIA
    Str. Carol Davila, 81, sectoe 5, Bucureşti, cod 050453 Tel/Fax: 021/311 92 95; 031/405 45 42
    Cont IBAN RO29RNCB0077029207060001, BCR, Filiala sect.6, Bucureşti Cod fiscal nr. 4431227

    C O M U N I C A T
    în legătură cu crima de la Braşov

    Cultul Creştin Penticostal – Biserica lui Dumnezeu Apostolică din România îşi exprimă profundul regret privind crima de la Braşov prin care o mamă, membră a unei biserici penticostale din acest oraş, reprimită după o perioadă de excludere (excomunicare), şi-a ucis copilul şi, condamnând categoric acest gest incalificabil, face următoarele precizări:

    – mărturisirea de credinţă a Cultului Creştin Penticostal, în spiritul doctrinar şi practic, apreciază viaţa ca fiind darul sacru al lui Dumnezeu, conform Sfintelor Scripturi, cartea Maleahi cap. 2 vers.15/a: “ Nu ne-a dat Unul singur Dumnezeu suflarea de viată şi ne-a păstrat-o”? Acest principiu de bază trebuie să conducă la asumarea responsabilităţii fiecărui om privind întreţinerea vieţii în propria persoană şi respectarea ei în raport cu semenii, indiferent de circumstanţe;

    – Cultului Creştin Penticostal nu recunoaşte niciunui membru al său dreptul de a se erija în postura de făptuitor al unor acţiuni în numele lui Dumnezeu, când acestea contravin în mod flagrant atât spiritului Sfintelor Scripturi cât şi normelor de convieţuire socială;

    – consecvent în credincioşia sa faţă de principiile biblice care stau la baza credinţei creştine penticostale, Cultul Creştin Penticostal proclamă cu fermitate suveranitatea absolută şi exclusivă a lui Dumnezeu asupra vieţii şi morţii;

    – Cultul Creştin Penticostal consideră nefondate şi neavenite afirmaţiile tendenţioase formulate direct sau voalat în mass-media, vizând inculparea pe plan moral şi/sau doctrinar a Bisericii Penticostale în nefericitul eveniment din Braşov. Acest aspect în actul informaţional poate fi cu certitudine calificat drept atac la imaginea unui cult religios, legal recunoscut în România.
    În acest sens solicită celor implicaţi în mediatizarea acestui caz decenţă, bună credinţă şi aplicarea unui tratament mediatic adecvat în ce priveşte apartenenţa religioasă a persoanelor aflate în discuţie;

    – lăsând – cum e şi firesc – judecarea faptei şi circumstanţelor în care s-a produs în seama instanţelor abilitate prin lege, transmitem sincere condoleanţe familiei profund afectata de această dramă.

    Biroul Permanent al Comitetului Executiv al
    Cultului Creştin Penticostal din România

  22. Daniela zice:

    Cred ca mama suferea de babyblue (depresia ce apare dupa nastere), cand Diavolul profita de slabiciunea corpului si a psihicului …. o stare asemantoare depresiei dar e cauzata de schimbarile hormonale … doar cele care au trecut pe acolo stiu. Nu doresti sa faci rau nimanui doar sa scapi de presiunea din jurul tau … si uneori faci fapte si arunci vorbe de care mai tarziu regreti … in mod firesc nu le-ai face si nici zice niciodata …. doar cei din jur si familia pot ajuta la asemenea situatie … nu e deloc placuta si dorita … nu tine seama de religie, de pozitia sociala sau de altceva … Domnul sa aiba mila de mama si familia ei!!!

    • Eu stiu ca de schizofrenie suferea, inca de dinainte de nasterea copilului! 😉

      • roxana zice:

        cum e posibil sa stie toata lumea ca sufera de schizofrenie si totusi sa fie incurajata sa nasca atat de multi copii ? inteleg ca nu sunt interesati de contraceptie, dar despre abstinenta oare nu au auzit? oare nu era mai corect sa i se ofere sprijin,consiliere inainte sa fie impovarata cu grija atator prunci? nu pot sa judec pe nimeni dar tot raman intrebari…nu cautam vinovati, dar oare chiar nu sunt vinovati? oare n-ar trebui macar in al doisprezecelea ceas sa-si puna macar intrebari cei care au incurajat-o?

      • Te salut, Roxana, si iti multumesc de comentariu!
        Nu a fost incurajata de nimeni sa faca multi copii. A fost decizia ei si a sotului ei. Bisericile protestante considera avortul un pacat, nu si contraceptia non-abortiva. Doar bisericile ortodoxe si catolice sunt impotriva anticonceptiei. Daca, printre protestanti, sunt unii care fac multi copii, asta e pentru ca ei doresc sau pentru ca interpreteaza Scriptura, in aceste puncte, similar ortodocsilor si catolicilor. A spune ca ”religia” le interzice e o lipsa de informare.
        In ceea ce priveste consilierea, ca terapeut laic in acest domeniu, stiu ca nu se poate face fara voia consiliatului, cu cele mai bune intentii ale mele sau ale altor lucratori in domeniu.

      • Florin zice:

        Buna Roxana, unele biserici abia au auzit de consiliere. Unii lideri nici nu sunt pregatiti sa abordeze diferitele probleme de manie, dependente, relationare, casatorie etc… pentru unii sunt anumite subiecte care sunt tabuuri, nici nu trebuie sa ne batem capul cu ele. Domnul Isus ne-a invatat despre ucidere, ca ea se naste in inima si in mintea noastra pana sa fie infaptuite. Femeia aceasta ar fi avut multe ocazii sa nu savarseasca acest pacat daca cineva s-ar fi ocupat de mintea si inima ei, poate inainte de a se casatori, in timpul casatoriei, in timpul nasterii copiilor, si poate si in momentul studiului biblic. Consilierea ne ajuta sa vedem cum gandesc oamenii in anumite situatii si deciziile pe care le iau. Eu fac si tot odata incurajez consilierea spirituala.

      • Multumesc. Adaug si eu aspectul legat de endogenitatea psihozei, putin flexibila la influentele exterioare cu scopul nobil al psihoigienei.

  23. ELENA zice:

    pace voua este foarte ingrozitor ce se vb eu cred ca Diavolul ia louat mintile cum in ziua de azi are aces Diavolul la cei alesi al lui Dumnezeu eu mam ingrozit si imi pare rau de cea facut sora asta ea trebuia sa se roage Domnului sa nu ramna in Drum ca eu cred ca Domnul face minuni eu va spun din propia mea experienta si eu am 3 copii care am ramas de 4 ori pe drumuri dar am cazut in depresie dar nu am avut crize sau altele genuri Domnul a fost cu mine Domnul sa se indure de noi toti si sa fim intelepti si sa ne controlam mintal si sa lasam in mana Domnului daca ea lasa in mana Domnului nu cred ca ajungea in drum pacat de copilsai si nea stricat imaginea ca cult dar nu cultul te mantuieste este personala dar oameni din lume va fugi de noi penticostali Domnul este aproape trebuie sa ne apropiem mai mult de Domnul si sa fim gata de venirea sa..

  24. Beni zice:

    Mai sa fie…

    Adica esti ortodox? Sau ne-pocait? Eu sunt penticostal, si credeam ca monopolul bunului simt si al credintei e la NOI…
    Ce usor se pot insela oamenii, in marea lor majoritate…( Ups, aicea iar am dat-o-n-bara – la pas cu multimea pe calea cea larga).
    Daca mai dau de multi ca tine iara schimb religia. Sau poate ca trebuie sa schimb altceva…

  25. ELENA zice:

    Cred ca relgia cum vam spus nu ne mantuieste ci conteaza cum suntem noi ca si copii ai Domnului nu conteaza eticheta

  26. ioanluca zice:

    EROARE SI ADEVĂR‎ > ‎
    STEREOTIPURI,DISONANTA COGNITIVA SI FRUSTRAREA IN CONFLICTUL DOCTRINAR INTERCONFESIONAL CRESTIN NEOPROTESTANT
    Stereotipuri, prejudecăți și discriminare
    Stereotipurile negative sau pozitive sunt structuri/pânze cognitive/neuroni și sinapse puternic interconectate sub forma unor încredințări/credințe stocate în memorie, preluate din mediu cu ajutorul organelor de simț în cursul vieții .Stereotipurile negative despre ei/outgrup sunt prejudecăți care ne va afecta componenta afectivă în relație cu /ei/=mânie.Dacă stimulii/amorsa/stereotipurile/prejudecata este puternică va duce la dicriminare verbală sau fizică fată de /ei/.Obiectele percepute și conceptele noastre se efectuiază inconștient,automat și instantaneu prin compararea acestora cu instanțele psihice sub forma unor imagini mentale care au fost stocate anterior în memorie.Deci,la temelia activității noastre psihice și comportamentale stă procesul de formare și folosire a unor structuri cognitive/stereotipuri /credințe gata fabricate stocate în memorie.Întotdeauna vom acorda mai multă atenție informațiilor care ne confirmă stereotipurile noastre.Dacă opersoană este supusă unui mesaj,prima reacție este de aj judeca dacă emițătorul se află în zona sa de acceptare/dacă mesajul este consonant cu structura sa cognitivă stocată anterior în memorie.Dacă o persoană primește informații contradictorii/disonanță cognitivă apare o tensiune psihică în capul lui și va încerca să iasă din acea zonă pentru a./și menține convingerea ințială/stereotipul care poate fi falsă.Astfel,dacă știm că o persoană face parte dintr-un grup social-religios pe care-l detestăm/stereotip social negativ=prejudecată,prezența ei declanșează în noi o tendință de evitare/neintegrare și va acționa în noi o atitudine negativă asociată grupului din care face parte, așa zise profeții care se autorealizează.Deasemenea,când oamenii sunt identificați cu un stereotip negativ despre grupul lor pot să fie preocupați că alții îl judecă prin prisma respectivului stereotip.Prezența unei persoane aparținând unui grup diferit de noi va conduce automat la activarea stereotipului asociat respectivului grup.Exemple de stereotipuri social-religioase negative:penticostalii despre ei înșiși=numai noi avem Duhul Sfânt=numai noi vorbim în limbi=numai noi suntem mântuiți;adventiătii despre ei înșiși=numai noi deținem adevărul=numai noi suntem mântuiți.;la fel și baptiștii și evangheliștii…;baptiștii,evangheli știi,penticostalii despre adventiști=sâmbătari,ei adaugă la jertfa Domnului Isus Legea=pentru a fi mântuiți trebuie să ții Legea și să nu mănânci porc…Uneori chiar de la înălțimea amvoanelor se fac afirmații calomnioase ,necunoscând în esență doctrina,iar enoriașul preia informația ca fiind adevărată.EU afirm cu tărie că am participat la asemenea evenimente penibile din partea unor /lideri/religioși.
    Stereotipurile pozitive se formează întotdeauna despre grupul /noi/ingrup și stereotipuri negative despre /ei/outgrup ,deci impresia noastră sc schimbă după stereotipul negativ/stigmat social sau cel pozitiv și întotdeauna va exista o eroare între /noi/și /ei/ și întotdeauna în favoarea /noi/,atâta timp cât nu vom avea o normă etalon cu valoare absolută și veșnică.Orce individ care încalcă stereotipurile grupului său deapartenență este considerat deviant,care-l va sancționa slabă integrare,respingere sau excludere.Odatăce se atribuie eticheta de deviant unui individ ceilalți vor reacționa cu el din perspectiva acestei etichete.dacă libertatea de alegere a unei persoane este limittă,atunci persoana respectivă va fi motivată să acționeze pentru restabilirea libertății sale,atașânduse unui grup în acord cu structura sa cognitivă/credință dar ,și aici va fi primit cu rezerve deoarece în ceilalți vor fi activate stereotipurile grupului din care provine.Aceasta,deoarece aceste credințe/prejudecăți nu se schimbă nici în fața unor dovezi care le infirmă credibilitatea lor,întrucât informația social-religioasă a fost codificată în memorie.Aceștia sunt oameni tare la cerbice/inimi de piatră precum galatenii exclusiviști care afirmau-doar noi.Avem exemplul lui Pavel dintr.un prigonitor/tare la cerbice a fost schimbat instantaneu pe drumul Damascului si a început imediat să vestească Cuvântul dar,ucenicii î-l priveau cu suspiciune și nu le veneau să creadă.Dacă,noi nu ne-am întâlnit pe drumul Damascului cu EL,modificarea stereotipurilor se va face progresiv cu ajutorul Duhului Sfânt pe măsură ce vom intra în contact cu informații care ne contrazic stereotipurile despre grupurile social-religioase adverse.Informația contrasteriotipă va acționa după ce atinge un nivel critic de acumulare,care va determina modificarea bruscă a stereotpurilor care au fost stocate în memorie.Duhul Sfânt va descoperi eroarea,iar această eroare ne va îndrepta spre Adevăr.De aici rezultă că eroarea a fost asimilată ca adevăr deoarece nu a fost comparată cu valoarea ultimă a Adevărului.Marea trimitere/mergeți și învățații se bazează pe transmiterea și asimilarea informației contrastereotipice față de outgrup și care va duce la schimbarea modului de gândire exclusivist la un model de gândire inclusivist/si noi și ei primim mântuirea prin credință/prin Har/prin neprihănirea Lui Isus și vom face fapte vrednice de pocăință=împlinim Legea morală a celor 10 porunci=nu păcătuim pentru-că Hristos ne susține-si dacă gresim El mijloceste,si dacă păcătuim mereu ne -am despărțit de EL…
    Când o persoană este bombardată întreaga viață cu un anumit fel de imagini,interpretări,categorii de gândire ea îsiînsuseste acest model si va respinge cu înverșunare tot cea ce contravine sistemului implementat/el nu știe că nu știe altceva/este prizonerul contextului social-cultural-religios.Când opersoană este supusă unui mesaj,prima reacție a sa va fi de judecată și comparație și anume-dacă sursa care pledează se află în zona sa de acceptare/dacă sursa devine prea persuasivă acesta va folosi mijloace de reactanță psihica pentru ași menține vechea convingere..Dacă libertatea de alegere a unei persoane este limitată,atunci persoana respectivă va fi motivată să acționeze pentru restabilirea libertății sale:de aceia Isus a spus=dacă voiește cineva…Deasemenea,orice individ nu reține decât cea ce vine în consonanță cu cea ce știe sau este de acord cu structura sa cognitivă.,ei vor filtra informațiile pentru a le confirma credințele inițiale stocate în memorie.
    Discriminarea se naște în relațiile interumane și intergrupale ca rezultat al stereotipurilor și prejudecăților sociale negative.
    Dacă o persoană primește informații contradictorii cu cea ce are deja stocat în memorie ,a pare ostare de tensiune psihică ca urmare a disonanței cognitive și va încerca să iasă pentru a intra în consonanță prin informații în concordanță cu crdința inițială sau va proceda la respingerea mesajului sau emițătorului.În situația de consonanță cognitivă oamenii evită orce cogniție/informație care ar putea produce o disonanță cognitivă.Ex:dacă asimilez o doctrină penticostală și particip la o slujbă în biserica adventistă,în momentul când ascult mesajul în capul meu se va produce o tensiune psihică care va duce la dezechilibrele emisferelor cerebrale iar creerul va elibera neurotransmițători/dindorfine responsabile de emoții negative/mânie .Dacă mesajul este consonant cu doctrina mea/structura mea cognitivă emisfera mea stângă va fi mai activă,creerul va elibera endorfine și voi avea emoții pozitive.Avem tendința de a activa stereotipurile pozitive când ne întâlnim cu ai noștri/aceiași doctrină și de a activa pe cele negative când ne întâlnim cu ai lor/care nu sunt ca noi/nu au aceiași doctrină,deasemeni scopurile urmărite/cameleonismul selectează informațiile pe care le activăm despre ceilalți adoptând un mimetism seducător până la proba contrară.
    Oamenii acționează din deficit motivațional/lipsă a ceva.Motivația va duce la dezvoltarea unei energii psihice care va susține drumul în realizarea scopului.Orice obstacol în realizarea scopului va produce fenomenul de frustrare.Energia psihică negativă care se naște ne va duce la agresivitate/verbală-fizică-mânie.Disonanța cognitivă reprezintă un obstacol și va produce mânie/discriminare.Realizarea scopului fără obstacol/frustrare energia psihică pozitivă se va descărca si va produce satisfacție/împlinire/fericire.Ex. din Biblie despre disonanța cognitivă care a condus la discriminare/agresivitate verbală și fizică:Saul/Pavel din Tars F.A9:1;19-23;17:20,32;22:21-23;24:25;9:26;Pavel= vorbea despre înfrânare,neprihănire;Felix=:de astă dată dute…Martirul Stefan=iată văd cerurile deschise,mulțimea=și-au astupat urechile,s-au năpustit asupra luiF.A7:53-58..;Domnul Isus=Eu sunt înainte de Avraam,mulțimea=n-ai nici 50 ani,au luat pietre să arunce în El…Ioan:8:57-59.Biblia afirmă=să nu aruncăm mărgăritare înaintea porcilor,căci se vor întoarce și ne vor rupe,Isus=Eusunt pâinea care s-a coborât din cer..mulțimea=cum poate să ne dea trupul Lui să-L mâncăm?mulți s-au întors înapoi..Ioan:6…EL dezlega sabatul…L-au dat la moarte..Alte exemple din expierența proprie:când le vorbeam oamenilor despre concepte spirituale ei își băteau joc sau se enervau,când am oferit o broșură creștină despre doctrina din care fac parte unor oameni din biserica din care am făcut parte ,s-au enervat și au deschis ușa sobei ca să o arunce în foc,apoi mi-au deschis ușa mie…
    În acest articol am descris sub formă de sinteză despre teoria stereotipurilor și a disonanței cognitive care duce la frustrare și conflict în propia minte ,între oameni și între grupurile social-religioase datorate unor modele de gândire/mentalități preluate din mediu sau a unor doctrine ce conțin prea multe erori în comparație întreaga Biblie.De asemeni am dat doar câteva exemple din Biblie,din mediu și din experiența personală.
    Scopul acestui material este ca să înțelegem aceste fenomene psiho-social-religioase și să facem față când ne vom confrunta cu ele.
    Mărturisesc cu toată autoritatea că această înțelegere m-a ajutat enorm în luarea unor decizii de VIAȚĂ și nu de moarte.
    Mă rog Lui DUMNEZEU să vă dea și vouă înțelegerea ca să luați cea mai bună decizie.
    Acest material nu s-a dorit a fi de natură spiritual-teologică,dar poate să vă conducă aici cu ajutorul Duhului Sfânt.

    • Multumesc pentru rabdarea de a scrie un astfel de mesaj lung. O singura obiectie am: confesiunile evanghelice neoprotestante nu sustin ca doar membrii lor vor fi mantuiti.

    • Florin zice:

      Cei patru evanghelisti au fost trei Luca si Ioan! (Citat: Stereotipurile negative sau pozitive sunt structuri/pânze cognitive/neuroni și sinapse puternic interconectate sub forma unor încredințări/credințe stocate în memorie, preluate din mediu cu ajutorul organelor de simț în cursul vieții) Bla, bla, bla. Din cauza asta nu inteleg oamenii din biserica teologia ca nu este simpla, este prea academica, prea stufoasa, ce sa inteleaga un om simplu din toate cuvintele astea. Credinta trebuie sa fie atat de simpla incat sa o perceapa si copiii. Coboara ieslea mai jos sa poata manca si oile.

      • 🙂 Pai nu era teologie, ci doar o lectie de psihoterapie cognitiv-comportamentala a colegului nostru. Sustin simplitatea si eu. De fapt, cred ca cel mai greu lucru e sa fii simplu pe lumea asta… 😉

      • ioanluca zice:

        PSIHOTERAPIA CRESTINA COGNITIV -COMPORTAMENTALA /nivel superior/

        ianuarie 15th, 2012 § Un comentariu

        Citat biblic:Romani 12:2 /Să nu vă potriviți chipului veacului acestuia,ci să vă prefaceți,prin înoirea minții voastre,ca să puteți deosebi bine voia lui Dumnezeu:cea bună,plăcută și desăvârșită/

        Teologia se ocupă de trauma păcatului și răscumpărarea prin Cristos.Psihologia se ocupă cu funcțiile și dinamica psihismului uman.Consilierea se ocupă cu înțelegerea de sine, a mediului și soluționarea problemelor în sfera normalității psihice și de aceastea se ocupă preotul sau pastorul.Psihoterapia se ocupă cu înțelegerea și restructurarea de sine în sfera tulburărilor psihice tranzitorii și de acestea se ocupă psihoterapeutul creștin.Psihiatria se ocupă cu rezolvarea tulburărilor psihopatologice prin metode medicamentoase și de acestea este responsabil medicul psihiatru.Psihicul/sufletul se naște din activitatea hipercomplexă a creerului uman viu(soma) sub acțiunea principiului Divin al vieții(pneuma).Trauma păcatului originar(Eden) a afectat și psihismul uman.Psihicul uman se poate vindeca în sfera normalității prin consiliere,în sfera tulburăriloa prin psihoterapie și în sfera anormalității prin psihiatrie sau prin vindecare Divină supranaturală.În acest material ne vom ocupa de zona tulburărilor tranzitorii respectiv de vindecarea sufletului la nivel mental și comportamental folosind mijloace creștine.Dumnezeu a creat antropos cu psihe complet și desăvârșit:pneuma+soma=antropos incluzând și psihe.La păcătuire soma +psihe au fost viciate de păcat.Urmare a păcatului și a nașterii antropos 2 din femee psihe a devenit latent/potențial ca o coală nescrisă/tabula rasa cu posibilitatea de a se dezvolta sub acțiunea mediului și a deveni coruptibil.De aceia ,nu evenimentele sau realitățile exterioare ne controlează simțămintele și comportamentele, ci propia evaluare și prelucrare a informațiilor stocate anterior în memorie și a modului cum mă raportez la mesajele care vin din exterior sau din interior.Astfel,dacă ne-am potrivit chipului veacului acestuia/am asimilat un sistem de gândire/mentalitate/gânduri(cogniții)iraționale-disfuncționale va trebui să ne prefacem/să ne restructurăm și să asimilăm gănduri(cogniții) raționale funcționale etice, morale și spirituale în concordanță cu principiile morale absolute și veșnice a Lui Dumnezeu.După ce am renunțat și am asimilat un nou model de gândire/înoirea minții vom putea deosebi voia Lui Dumnezeu cea bună…Conținutul informațional asimilat din mediu este stocat pe plan mental sub forma unor gânduri/cogniții,hărți/pânze formate din neuroni și sinapse puternic interconectate ca și încredințări/credințe care pot fi eronate. Mesajele care vor veni din exterior se vor ciocni cu aceste încredințări și dacă sunt consonante cu structura mea cognitivă va produce armonie psihică,dacă nu -vor produce conflict datorat disonanței cognitive.Creerul va lua măsuri pentru reducerea discomfortului prin adoptarea unor măsuri de reactanță psihică.Creerul sub acțiunea unor stimuli interni sau externi va elibera neurotransmițători responsabili de emoții pozitive sau negative.Emoțiile pozitive/plăcere,satisfacție sunt stimulate de emisfera cerebrală stângă prin creșterea de serotonină,betaendorfină,oxitocină, endorfină,dopamină.Astfel,la extrovertiți,colerici,optimiști emisfera cerebrală stângă va fi mai activă,iar la introvertiți,melancolici emisfera dreaptă va fi mai activă și vor fi înclinați la depresie.Responsabili de emoțiile negative/teamă,tristețe,frică,iritare va fi când creerul va elibera acetilcolina,cortizolul,dinorfina.Rolul psihoterapeutului creștin va fi acela de a accentua emisfera stângă prin încurajare verbală și rugăciune, știind că Dumnezeu cu atribute omnipotente poate interveni și prin această credință va crește și nivelul de serotonină.În cazul tristetei nivelul de serotonină scade iar lipsa dopaminei duce la apatie psihică.Creșterea de betaendorfină reduce anxietatea și depresia.

        Rezumat și concluzii:1)Conținutul informațional din mintea mea va fi asimilat din mediul meu prin educație,experiențe de viață,genetice(predispoziții),sistemul lumii-păcat și Satan.2)Acest conținut disfuncțional irațional va fi sub forma unor gânduri/cogniții automate și inconștiente și conștiente:Ex:toată lumea mă evită,sunt lipsit de valoare,nu merit să trăiesc,vreau să scap de suferință…3)Din exterior apare un stimul declanșator ca și amorsă:ignorare,dezaprobare,hărțuire psihică…4)Între stimulul declanșator și conținutul informațional se produce o prelucrare informațională automată și inconștientă și va rezulta consonanță sau disonanță(conflict intrapsihic).5)Rezultanta acestora va duce la o reacție de răspuns/consecințe=emoții negative(rușine,mânie,dezamăgire;comportamente dezadaptative=izolare socială,retragere,autoexcludere,sau intenție de suicid pentru a scăpa de suferință;consecințe biologice=palpitații,tensiune…iar pe plan moral spiritual=faptele firii pământești(ură…)6)Consecințele emoționale se vor întoarce ca reacție inversă/metaemoție și va acționa ca factor de menținere/stimul declanșator intern în menținerea conflictului .7)Pentru a produce noi consecințe moral-spirituale este nevoie de o restructurare cognitivă(schimbarea minții).8)Pentru restructurarea cognițiilor disfuncționale iraționale/2/mă întreb=sunt aceste gânduri/cogniții automate conforme cu realitatea?9)Dacă nu sunt conforme cu realitatea și au rezultat consecințe dezadaptative este nevoie de asimilarea unor cogniții funcționale raționale și spirituale prin autoevaluare realistă,noncatastrofice,ponderate,eliminarea gândirii dihotomice(gândire alb-negru)…ex:chiar dacă sunt respins de cineva-eu am valoare și în fața Lui Dumnezeu am valoare…10)Asimilarea acestui mod de gândire se face prin consiliere psihologică individuală,de grup sau în grup.Asimilarea (schimbarea minții) valorilor spirituale se face prin consiliere spirituală(metapsihică) și introiectarea lor cu ajutorul Duhului Sfânt în locul conținutului informațional disfuncțional irațional.11)Asimilarea acestui conținut va produce noi consecințe/efecte adaptate social și ca roadă a Duhului=dragostea.Restructurarea comportamentală se va face prin recompensă(laudă și aprecieri)și pedeapsă(atragerea atenției)…..pentru menținerea noilor consecințe.

        Psihoterapeutul creștin va extrage portretul psihologic al clientului său, îl va interprete și îl va ajuta să depășească aceste tulburări și va cere ajutorul Lui Dumnezeu pentru a asimila un nou mod de gândire rațional și spiritual,recunoscând consecințele dezadaptative și stimulii declanșatori.

        Atlanta, 15 ian 2012 ioan luca nelu

      • ioanluca zice:

        -Am citit undeva ca”nu trebuie sa aruncam margaritare inaintea…caci se vor intoarce si ne vor rupe” !
        Poate cineva sa-mi traduca?

  27. valeria zice:

    Te felicit pentru articol.
    Pozitia pe care tu ai luat-o ar trebui sa o luam fiecare, indiferent de culoarea credintei, atunci cand se intampla asemenea cazuri. Dar din nefericire aruncam cu piatra inainte sa ne gandim ca suntem umani si ca lupta pe care o ducem nu este unul impotriva altuia ci binele impotriva raului. Nici nu ne dam seama ca atunci cand judecam am si trecut de partea raului.
    Fii binecuvantat.

  28. Nicusor zice:

    Felicitari pentru articol.
    Mass media…dezinformeaza, in loc sa arate realitatea.
    Domnul sa te binecuvanteze.

  29. LILIANA zice:

    Interesant ce spuneti toti si fiecare are intr-un fel dreptate dar cel mai trist e ca bisericile au c-am uitat de nevoile celor din jur chiar si la penticostali a intrat modernismul si nu vreau sa judec dar prin acesta diavolul distruge .Pe femeia aceasta o vad parasita de cei care ar fi trebuit sa fie aproape de ea si ma refer la femeile din biserica care mai bine stau la o cafa …..decat sa se implice in astfel de cazuri , merg la conferinte dar nu pun in practica ce se invata acolo si sa stiti ca sunt multe cazuri grave in biserici dar daca nu esti ca cei din frunte te d-au la o parte .Va rog sa ma iertati dar acesta este adevarul vazut de mine ,am sa ma alatur si eu celor care se roaga ptr aceasta fam .

    • Multumesc de comentariu!

    • stefan zice:

      Articol deosebit datorita faptului ca autorul este deosebit prin Dumnezeu.In privinta cpomunicatului cultului nu cred ca este suficient ca a aparut doar pe inernet – bloguri, trebuia liderii cultului si mai ales cel de la Brasov sa ia o pozitie clara in media cu privire la mizeria aruncata asupra acestui cult, dar se pare ca nu au calificarea necesara si au ramas cu frica batailor din comunism sau servilismul fata de putere. In privinta gestului femeii este rtegretabil, dureros si de nedorit si se intimple o astfel de situatie, dar ce ar insamna sa-i infieram pe cei 1.000.000 de romani cercetati penal intr-un an de zile ca apartinind sectei – ortodocsi? Cineva care a ” lins” mina si picioarele lui ceausecu ar dinnou interesul aprinderii conflictului interconfesional. Va rog nu va lasati pacaliti si inselati indiferent ce religie aveti, altfel se va ajunge la o situatie asemanatoare KOSOVO si nu numai.

  30. Filip Tudic zice:

    Foarte intelept!:) El Domnul sa te binecuvinteze!

  31. ANGHEL zice:

    CAND ORTODOCSII UCID, FURA, VIOLEAZA, CURVASARESC, MINT, INJURA, NU-I MAI ARATA NIMENI CU DEGETUL ? NU !!! SI STII DE CE ? PENTRU CA EI SUNT MAJORITATEA, SUNT 87 % , RESTUL SUNT CATOLICI SI „SECTANTI”, RIGHT ? DAR INCEARCA SA FACI UN SONDAJ, SA VEDEM CARE E PROCEDNTUL DE ORTODOCSI CONDAMNATI IN PUSCARIILE DIN ROMANIA. SI SA NU-I MAI PUNEM SI PE AIA DIN PARLAMENT CARE AR TREBUI CONDAMNATI DAR PENTRU ALTE MAGARII MULT MAI MARI DAR AU IMUNITATE. MAI SCRIE-LE UN ARTICOL ORTODOCSILOR DESPRE RATA AVORTURILOR DIN ROMANIA. CARE ESTE PROCENTUL DE AVORTURI ORTODOXE, SI CARE E CEL AL „SECTANTILOR”. VOR FI ULUITI DE REZULTAT. ATAT EI, CAT SI RESTUL SECTANTILOR.

    • Inteleg mahnirea dvs.! Chiar si catolicii sunt considerati sectanti de catre ortodocsi, nu doar protestantii. Notiunea asta de ”sectant”, pe cat suna de urat, pe atat e de partinitoare. ”Sectant” inseamna ”gresit”, ”eretic”. Cine diferentiaza ce e ”sectant” de ce e ”drept in credinta”, sigur fiind ca nu greseste? Asa cum pentru un ortodox, un evanghelic e ”sectant” si pentru un evanghelic, un adept al Ortodoxiei poate fi considerat la fel, daca mergem dupa aceeasi judecata paguboasa.

      • ANGHEL zice:

        STII CA E O VORBA: FIECARE PADURE ARE USCATURI. DIN PACATE LA NOI ROMANII SE TOT OBISNUIESTE CA CIOBUL SA RADA DE OALA SPARTA. SI NU E SANATOS. AI DREPTATE, ASA CUM EI ARATA CU DEGEJUL LA „SECTANTI” (AM FOLOSIT GHILIMELELE DE RIGOARE, TOCMAI PENTRU CA NU SUNT SECTANTI, INTELEGI TU)… BINEANTELES CA SI EI ORTODOCSII POT FI CONSIDERATI CU USURINTA ERETICI AVAND IN VEDERE CA SE INCHINA MOASTELOR (UNOR OAMENI MORTI) CEEA CE ESTE O PRACTICA PAGANA… SI SE ROAGA LOR PENTRU BUNASTARE… NO COMMENT, MI-E SCARBA CA IN SECOLUL 21 TRAIM INTR-O ASEMENEA LUME, IPOCRITA, PERVERSA, MARSHAVA, REA, DAR TOTODATA NESTIUTOARE, INDOCTRINATA SI MANIPULATA… MASELE SUNT MANIPULATE DE O MANA DE OAMENI IMBRACATI IN NEGRU… PUNCT

      • Va multumesc pentru comentariu, dar va implor sa incetam a le raspunde celor potrivnici noua, indiferent de pozitia noastra ecleziala, cu aceeasi moneda. Istoria sau poate eternitatea vor face dreptate.

      • Hristofor zice:

        Din pacate, in proportie de peste 90% dintre evanghelicii din Romania, ii considera pe ortodocsi, nemantuiti sau nepocaiti, daca nu ar fi asa, nu ar reboteza pe cei care adera la cultul lor si nici pe preotii ortodocsi care au aderat din anumite motive, in special la cultul baptis, care au fost rebotezati. Acest lucru, nu face decat sa confirme si mai mult spusele mele, deoarece prin acest act, ei nu recunosc nici o taina a Bis. Ort. Nu am nimic cu cultele neoprotestante dar bine ar fi sa vad scris negru pe alb, un comunicat oficial al acestor culte cum ca recunosc caracterul mantuitor al Bis. Ortodoxe. Multumesc!

      • Domnule Hristofor, evanghelicii nu cred ca o biserica mantuieste, nici chiar una evanghelica, ci ca doar Cristos mantuieste. In ceea ce priveste ”rebotezarea”, ea se face nu ca un semn de sfidare sau de nerecunoastere a botezului savarsit de alte confesiuni, ci ca act de cult care urmeaza convertirii si dorintei exprimate liber a persoanei mature. Pe de cealalta parte, protestantii considera ca orice om care se converteste, din orice confesiune crestina, are nadejdea mantuirii. Relatia personala cu Cristos e centralitatea mesajului mantuitor al protestantilor, nu apartenenta confesionala.

    • chm0d zice:

      citeste pilda vamesului si a fariseului…nu da cu piatra inainte…in Parlament daca o sa cauti o sa gasesti si penticostali…nu asta e problema…omul nu trebuie judecat pentru apartenenta sa la o religie…trebuie judecat personal

  32. frank zice:

    we do not no all the circumstances behind this story or have all the details but pentecostal church or beliefs cann not be judged according to what one man or woman done , according to the scripture Joan 10/10 say ” the thief does not come except to steal and to kill and to destroy. i have come that they may have life, and that they may have it more abundantly”. Mthew 7:1-5 please read the scripture. Patrincaandrei did u have something to do with God that u can judge other denominations or just talking from your opinion?

  33. cristina zice:

    Ai dreptate Andrei in tot ceea ce ai spus si sint intru totul de acord cu comentariul Lilianei de mai sus sa ne rugam pentru aceasta familie ,numai DUMNEZEU ii poate ajuta incontinuare.

  34. Mimi zice:

    Felicitari pentru articol. „Sa plangem cu cei ce plang” Asta am uitat noi Romanii sa facem. Sa ne bucuram cu cei ce se bucura (nu sa fim invidiosi) si sa plangem cu cei ce plang (nu sa ne bucuram ca putem sa innegrim numele unei confesiuni).
    „A murit un lider religios si a ajuns la poarta Iadului. El, curios intreaba pe cel ce sta la poarta: – –spune-mi. sunt penticostali in Iad?
    – da sunt, multi
    – dar baptisti?
    -ooo da
    -catolici?
    -sigur ca sunt
    -ortodocsi?
    -da.
    Si lista continua…..cu toate religiile. Apoi, omul a fost dus la poarta Raiului si a pus aceleasi intrebari:
    – sunt penticostali, baptisti, catolici, ortodocsi…..in Rai?
    -nuuuuu nici unul din acestia.
    Omul foarte surprins a mai pus o intrebare:
    -dar atunci cine este in Rai ?
    -crestinii adevarati.”
    Sa ne ajute Dumnezeu pe toti sa fim crestini adevarati, nu sa avem doar o religie.

  35. Felicitari pentru articol!Mare curaj sa infrunti acel procent de 87%,cum spunea cineva mai sus!Apreciez obiectivitatea si dorinta de arata, extrem de argumentat ,ca etichetarile de orice fel sunt extrem de periculoase si nocive indiferent din partea cui ar veni.Apartenenta la un cult sau altul nu ne face nici mai buni si nici mai indreptatiti sa judecam tragedia acestei familii.
    Suntem inca tributari unor conceptii legate de problemele psihice ale celor din jur.Cei in astfel de situatii trebuie ajutati ,nu stigmatizati si izolati de restul lumii.Sper ca din acest eveniment extrem de trist sa traga invataminte toata lumea.Sa incercam fiecare sa fim mai credinciosi si mai iubitori de oameni.

  36. Cornel zice:

    Probabil adevaratul motiv pentru care ataca asa de vehement este pentru a-si linisti constiinta proprie de atatea fapte facute de ortodocsi.
    Astfel pot dovedi (vedeti si ei sunt la fel de rai ca si noi).
    Dar scapa un detaliu cum spunea cineva mai devreme ca se intampla o data la 10 ani, dar zilnic cate crime, furturi, violuri…care sunt facute de majoritarei nu se specifica din ce denominatiune fac parte.
    Sau scopul este mai adanc, acela de a denigra crestinismul.

    • Si ”atacurile” ortodocsilor de catre cei de alte confesiuni ii starnesc adesea pe majoritari. E nevoie de dragoste de ambele parti! 😉

      • Un articol adevărat și o părere corectă. Este total greșit să cataloghezi un întreg cult creștin după gestul unei singure persoane.
        În același timp, este total greșit să arunci cu noroi în cultul majoritar, doar pentru că păcatele lui nu sunt atât de evidențiate în public.
        Biblia ne învață că suntem toți una în Hristos. Dacă eu mă uit în curtea ta și comentez la adresa ta că ești mai prejos decât mine, eu nu mai sunt în Hristos, aviz ANGHEL!
        Un ortodox adevărat nu-ți va spune niciodată că un creștin de alt cult este sectant/sectar/eretic sau mai-știu-eu-cum, până nu va fi încredințat de Dumnezeu că într-adevăr așa este. Cine este încredințat de Dumnezeu că protestanții, catolicii și alte culte creștine sunt sectare, să jure cu mâna pe Biblie și să arunce cu piatra.
        Sunt ortodox, iar din relația mea cu Dumnezeu știu că în fața lui – atâta timp cât Îl urmăm pe Iisus Hristos – suntem creștini, adică urmași ai lui Hristos, adică fii ai Celui Preaînalt. TOȚI! Însă, acest statut îl pierdem repede cu comentarii și acuze de prost-gust și slabă-credință la adresa celor care ar trebui să ne fie frați.
        Dumnezeu să ne ierte când greșim și să ne dea din înțelepciunea Lui, astfel încât să nu o mai facem! Amin.

      • Credinta fara dragoste e fanatism. Ea isi pierde toata valoarea marturisitoare prin a sa propovaduire violenta si axata pe desfiintarea celorlalti. De-ar fi mai multi oameni ca dvs., fata Bisericii s-ar schimba! Oamenii nu si-ar pierde crezul, nici nu si l-ar dilua, ci ar invata sa-l propovaduiasca bland si frumos. Felicitari pentru comentariu!

        P.S: Posibil ca atitudinea dvs. sa izvorasca din relatia cu Hristos. Sunteti printre putinii care au pomenit de relatie cu Iisus. Unii au o religie, altii o relatie cu Domnul. E cu totul altceva. Cand ai o relatie cu Mantuitorul, vezi cu totul altcumva lucrurile si cauti mereu, in cel de langa tine, cum spunea fericitul Augustin, sa-L vezi pe Hristos.

      • Am vrut să scriu cu alineate, dar am uitat să pun & în fața fiecărui nbsp;
        Scuze…

  37. dumitra zice:

    DUMNEZEU SA TE BINECUVINTEZE PENTRU POZITIA CARE ATI LUATO PENTRU CA IN GENERAL OAMENI SAU PUS PE SCAUNUL DE JUDECATA IN LOCUL LUI DUMNEZEU.BINE AR FI SA NE PUNEM PE GENUNGHI SI SA PLINGEM SA NE FEREASCA DUMNEZEU PE TOTI DE RATACIREA MINTI ALUI SA FIE SLAVA IN VECI AMIN.

  38. Luke zice:

    Andrei, ati putea sa dati citeva repere pentru diferentiere intre fanatism religios si boala mintala. Am o discutie la acest capitol pe site-ul media de peste Prut. http://jurnal.md/ro/news/-i-a-decapitat-bebelusul-pentru-a-l-oferi-jertfa-lui-dumnezeu-216585/?fb_comment_id=fbc_10150624586734803_21245492_10150626730489803#f289715bb4 Daca ati fi interesat, puteti comenta

  39. Raluca P. zice:

    Andrei esti un om exceptional!Dai dovada de multa maturitate si intelepciune in gandirea ta!Nu multi sunt cei care stiu sa planga cu cei ce plang .Eu una stiu ce inseamna sa ti se puna etichete datorita handicapului fizic pe care il am.Insa cred ca adevaratul handicap este cel al sufletului ,care de multe ori uita sa iubeasca si sa simta cu cei ce sufera.Respect pentru oamenii asemeni tie!Raluca

  40. neluliuta zice:

    Andrei ,am mare bucurie ca ai avut curajul sa infrunti mass-media ,chiar daca la o scara mai mica ..Ma doare pt poporul roman si trebuie sa ne rugam ca bunul Dumnezeu sa luminez natiunea noastra in privinta credintei adevarate .O mare parte a problemelor economice ,sociale,politice etc.vor fi rezolvate daca oameni se vor intoarce cu adevarat spre Dumnezeu prin Isus Cristos.
    Fii binecuvantat de Domnul !

  41. Alina zice:

    Sunt foarte mandra ca sunt penticostala,chiar daca altii ma judeca si ma rog pentru ei,fiindca am nadejde ca Domnul le va da si lor intelepciune.In legatura cu acest articol,ma bucur de ceea ce ai scris Andrei.Toti ar trebui sa citim acest articol…Toti judeca,pun etichete,fara sa stie cu adevarat cauza,motivul.Nici nu stim ce viata avea femeia acesta,ce poveri mai ducea,ce cruce grea avea.Dar din cate am inteles eu,ea nu era pocaita, ci sotul ei, in fine.Cred ca a ajuns in acesta stare si din cauza celor dragi, poate nu i-au fost alaturi cand ia fost mai greu.Sunt multe de spus in aceasta privinta,dar ma opresc aici. Concluzia este ca nu mai trebuie sa ne mai uitam cu dispret la cei din jurul nostru, ci sa-i iubim, sa-i acceptam asa cum sunt ei si sa ne rugam pentru ei.Toti suntem frati si surori prin Iisus Hristos!
    O seara placuta tuturor.

  42. Balaceanu Gabriela zice:

    In sfarsit intalnesc si eu pe cineva ca tine care e de partea Adevarului, or mai fi si altii dar nu au curajul sa spuna ce ai spus tu, Vreau sa-ti multumesc si sa te felicit. La fel fac si eu cand vad o nedreptate incerc prin orice mijloc sa deschid drumul spre Adevar, si Adevarul defapt e unul singur, si asta sti si tu deaceea ai ales sa fi de partea Lui deoarece cred ca Il cunosti. E dureros cat rau sunt in stare oamenii sa produca, ar fi cazul sa luptam mai mult desi de multe ori esti prost inteles, judecat sau condamnat se merita sa nu renunti, poate poate asa incet se vor deschide mai multi ochi care sa vada realitatea asa cum e ea, si nu asa cum o zugravesc altii care nu cunosc dar nu se opresc sa improste cu rautate. Domnul sa se indure de noi si sa deschida mai multe minti si ochi!! Felicitari!!!! articol de nota 10

  43. Ii invit pe cei ale caror comentarii contin vulgaritati sau ofense la adresa vreunei confesiuni, in scopul ideologic de a propovadui singura lor denominatie ca fiind detinatoarea exclusiva a lui Dumnezeu, in spiritul obisnuitei ”conduite” de la marginile Orientului, sa citeasca articolul despre personalitatile fanatice: https://patrincaandrei.wordpress.com/2011/02/03/cum-sa-identifici-paranoiculfanaticul-si-cum-sa-te-comporti-cu-el/. Nu aprob comentarii exclusiviste, violente si ideologice. Cine vrea sa comenteze, sa ramana la ideea de baza a articolului si sa nu devieze pe coordonate propagandiste!
    Multumesc tuturor cititorilor si astept, in continuare, mesajele care seamana virtutile pacii si ale iubirii intre noi, oameni diferiti, dar iubitori de Cristos!

  44. Mirela Daniela zice:

    Bună Andrei! Interesantă perspectivă, şi din câte observ, ai reuşit să fii obiectiv în acest articol…am citit că eşti medic rezident psihiatru, crestin, interesat să-i ajute pe tineri să depășească diverse abisuri existentiale….:)
    De profesie sunt asistent social, şi „urmăresc” îndeajuns problemele tinerilor, ale adulţilor, ale copiilor…mi-aş dori dacă se poate, să păstrăm legătura, în a-i ajuta pe tineri, şi numai să depăşescă aşa cum ai spus tu „abisurile existenţiale”…oo…am uitat să spun că nu sunt blogger-iţă…dar dacă vrei, îţi pot lăsa o adresă de mail, sau un Id… sincer: Oamenii în general au nevoie de ajutor…egal de ce confesiune religioasă sunt….nu se poate pun egal între om şi religie…nu defineşte religia omul, şi nici invers….
    Mulţumesc pentru timpul acordat…şi Dumnezeu să îţi ajute să poţi salva câţi mai mulţi tineri…:)

  45. Articol echilibrat, clar dar scris sub imboldul emotiilor. sic cogito!
    Felicitari!

  46. chm0d zice:

    Io nu inteleg ceva…credinta este diferita de religie…sub religie se pot ascunde si necredinciosi…un lucru rau nu se ascunde sub pres…religia penticostala trebuie sa-si asume acest gest dar la fel este gresit ca unii sa faca referinte la ortodoxie…sau este gresit sa atacam penticostalii…e problema lor….sa spunem stop…acestei prostii care e datul vinei…eu dau vina pe x pentru ca nu e de aceeasi religie cu mine..cum vine asta?…de ce fac oamenii referinte? cu ce sunt vinovati ortodocsi de rand pentru aceasta fapta?…

    • Ce am voit sa spun in acest mesaj, ca medic psihiatru, este ca femeia e bolnava de schizofrenie si a reactionat sub imboldul tulburarii sale, confesiunea sa neavand nicio legatura cu actul sau de pruncucid. De ce sa-si asume toti penticostalii ”vina” unei femei tulburate? Astfel de lucruri se intampla in orice denominatie.

      • chm0d zice:

        Eu NU am scris ca toti penticostalii trebuie sa-si asume….sa-si asume biserica penticostala din care facea parte…nu stiu cum sa explic..exista mai multe biserici…una e la numarul 1 alta e la 54…aceasta femeie ma gandesc ca este cunoscuta la biserica unde mergea Duminica…si din cate stiu toti care participa se cunosc intre ei…un parinte isi asuma raspunderea pentru copii lui…eu nu critic pe nimeni,nicio religie..exista in toate religiile oameni care nu urmeaza legea…m-a deranjat referinta la ortodoxie…nu poti sa pui in balanta in acest caz ce fac altii din alte religii…o disputa in contradictoriu nu este constructiva…personal nu m-a interesat de religia persoanei…pentru ca ea va fi judecata dupa credinta nu dupa religie.

      • Ok. Nici nu s-a incercat o discutie in contradictoriu, decat contracararea initiativei unui grup de fundamentalisti ce-si spun ortodocsi care au lansat titlul ”Penticostala ce si-a ucis pruncul”. Multumesc pentru comentariu!

  47. fanuel zice:

    Ieri dimineata ieseam de la biserica,o biserica penticostala!Din intamplare treceau pe acolo 2 doamne vazand multimea de oameni care iese din biserica ,au replicat, citez: „Tu, ai vazut pocaita aia ce si-a taiat copilul la stiri?”…..Imi dau seama tot mai mult ca daca ne-am judeca noi,oameni pe oameni ne-am da foarte usor la moarte numai pentru faptul ca,credem diferit!Ma bucur ca scriptura scrie:NU JUDECATI CA SA NU FITI SI VOI INSUSI JUDECATI!…ma mai bucur pentru ca Dumnezeu ne-a facut cunoscuta o mantuire personala nu legata de vreo religie inventata de om!!nu PENTICOSTALII nu ORTODOCSII sau orice alta confesiune vor fi mantuiti ,ci cei care fac voia tatalui din ceruri asa cum scrie in SCRIPTURI..Cat despre femeia care a comis oribila fapta..da,suntem devastati sa vedem ce poate face mintea omului…dar nu uitati…ca celui care a creeat izvoarele,cand era pe cruce si a cerut apa ,i-am dat otet!l-am scuipat si am privit cum Isi incredinteaza Duhul in mana Tatalui…totul pentru omenirea care beneficiaza de o mantuire nu prin merite ci prin Harul felurit al lui DUMNEZEU…cat despre editorialul tau,Dumnezeu sa te binecuvinteze!!

  48. pico zice:

    Salut Andrei! Te felicit pentru acest superb articol!sunt penticostal si nu mi-e rusine!imi place cum ai spus ca ortodocsii cu penticostalii sunt frati;asa este pentru ca au acelasi Tata pe D-zeu.Nu ne inchinam oare toti la acelasi D-zeu?Isus a venit pe pamant pt.toti oamenii si El nu face diferenta intre culturi!
    Fie ca mangaierea sa o gaseasca pe respectiva doamna pt ca o sa aiba nevoie de asa ceva!
    Inca odata felicitari !

  49. Gabriela Popescu zice:

    Deschideti oameni buni Biblia si cautati in ea: ortodox, penticostal, baptist, catolic, protestant, neoprotestant. Gasiti? Cautati: crestin! Gasiti? Da, DOAR crestin…de la Cristos! A Lui sa fie slava in veci!
    Multumim pentru spiritul echidistant al articolului si pentru caracterul Dv. echilibrat Andrei! Domnul sa va dea calauzire in ceea ce faceti.

  50. Stimate dle Andrei,

    personal incep avea retineri fata de un episod psihotic, ori de de vre-o boala psihica. Nu intra in discutia noastra nici aparteneta confesionala a persoanei ci doar fenomenul ne intereseaza analiza.

    In primul rând nu avem profilul complect al femei, al sotului ci ni se ofera o varianta „oficializata” a profilului. Din putinele informati ce am reusit culege de prin declaratile apropiatilor care sunt teribil de contradictori, ba am temeri ca se incearca forta nota pe-un comprotament deviant atât psihic cât si religios (pastorul ne forteaza spre aceasta ultima directie). Dar atât pe internet cât si la TV au aparut câteva indici ce contrazic pe cele a pastorului si celor care o catalogheaza bolnav mintal. Daca aceste declarati /binevoitoar-pozitive/ se vor dovedi reale cazul se complica foarte mult.

    O alta ciudatenie este si asa-zisa declaratie a femei privitor la motivatia ritualic-religioasa nespecifica crestinilor mai ales evanghelici. Si daca prin absurd am avea in fata un episod psihotic,mai corect spus o boala pshihica cum incearca convinge multi, atunci ar fi trebuit ca primul fiu sa fi cazut victima cf ritualurilor evreiesti din V.T, iar conceptul crestin invata apasat dedica primul nascut Domnului in slujire ci nu jertfire ritualico-pagana. I-a predicat cinveva in urechi non-stop sa jertfeasca ritualic si daca da, greu de crezut ca in biserica ori comunitatea NP s-a petrecut asa ceva. Retinem faptul ca anchetatori au declarat cum ca femeia ar fi motivat religios fapta si daca a facut-o cum sutin anchetatori pe care verset a pus acentul?! Pe Avram, pai nu sta in picioare, nu provaduieste nimeni ca crestinul sa faca astfel de probe ci dimpotriva. Sa presupunem ca i-a ramas in minte acest pasaj ce a impresionat-o foarte mult pâna acolo ca-a hotarât proba si ea acel experment ptr a dovedi lui Dumnezeu credinta ei, fiind sigura ca Dumnezeu o va opri la timp, va rog;

    NU omiteti faptul ca-n penticostalism „povestile pescaresti” abunda , se pun mare pret pe ele, dar si de acest gen, din pacate!

    Tare interesant ar fi sa vedem predicile ascultate in ultima vreme in biserica ei. Sunt ferm convins ca au predominat cele cu povestile pescaresti si, mare minune ar fi ca sa nu fi fost acentuat episodul cu Avram. NU, nu doresc invinui cultul ci otrava strecurata devenita dogma, in defavoarea unei teologi santoase, vorbim de cea NP. C.P din Ro este unul cele mai dificile culte crestine, aspect pe care penticostali mai scoliti trebuie sa-l acepte si caute sa-l elimine. Un teolog de calibru nu rezista daca nu se da pe „brazda” povestilor pescaresti…

    • Multumesc. Din informatiile mele, femeia suferea de schizofrenie. Deci vulnerabilitatea psihica e certa. Ca se poate sa se fi strecurat erezii de la amvon, nu cunosc. Daca ele ar fi fost insa suficient de puternice incat sa creeze o psihoza de masa, s-ar fi evidentiat comportamente deviante si-n randul celorlalti membri ai comunitatii lor locale.
      Inca o data afirm ca am retinerile mele privitoare la Biserica Penticostala, dar nu e cadrul potrivit a le expune aici.
      Multumesc de comentariu! 🙂

    • Gabriela Popescu zice:

      Inteleg ca sunteti mai mult de prin Europa decat din Romania dar „ma doare” FOARTE TARE limba romaneasca pe care o scrieti. Nu sunt penticostala dar sunt la fel de ferm convinsa ca nu ati fost la biserica respectiva sa ascultati macar „o poveste pescareasca” care sa va dea acea ferma convingere. Domnul este un Dumnezeu al milei. El nu a aruncat niciodata cu piatra. A fost prieten cu pacatosii ( cu doi de i), cu vamesii (tot cu doi de i), si l-a iertat pe talharul de pe cruce si-i iarta si azi pe ucigasii care se pocaiesc.
      Domnul sa va cerceteze si sa va umple de Duh Sfant.

      • Nu fiti intristata, dna Gabriela. Am lasat comentariul domnului de mai sus tocmai pentru s-ar putea ca unii sa gandeasca asa, sa-si puna intrebarea daca nu cumva a fost o problema de omiletica sau de pastorala la mijloc, dand totodata si raspunsul meu negativ la aceasta supozitie! Suntem de aceeasi parte a baricadei cu totii, nu e loc sa ne luam la hartza! Multa pace!

  51. Atunci este Ok dle Andrei! Numa la penticostali nu-i era ei locul optim ateriza, mai degraba la baptisti s-au adventisti ar fi fost mai propice ptr ea,

    Si eu va multumesc, sper sa mai schimbam o ideie si pe viitor, v-am citit blogul, sunt multe lucuri interesante.

  52. nu cred că e bine să facem şi dintr-un astfel de episod motiv de discuţii despre…şi cum… Haideţi să nu ne gândim în niciun fel la mamă, e totuşi mare furtună în sufletul ei!!! haideţi să ne gândim la bebeluşul mort!!!! E bine să ne rugăm pentru el!!! Eu cred că e mai bine….eu aşa am să fac!

  53. crestin de la rascruce zice:

    foarte realist si la subiect .dar ,uite ca exista un dar si acela in acceptiunea mea este urmatorul;
    femeia respectiva pana a ajuns in postura de ucigasa a frecventat un cult care este total diferit de celelalte prin insasi felul cum interactioneaza cei ce stau la anvon cu marea multime ,poporul de rand.pastorul bisericii oare nu si-a pus un semn de intrebare vizavi de starea psihica a enoriasei lui?la varsta la care unele femei mai sunt domnisoare aceasta femeie are 7 prunci.nici o problema creste numarul de membri .o fi avand ce pune pe masa pentru 9 guri .?o punga de bucate din prinosul bogatanilor pocaiti se gaseste si ca sa nu merg prea departe eu nu condamn mama nici religia penticostala condamn si spun raspicat ca vinovatii morali sunt pastorii si sotul acestei femei.si prin prisma lor ajung sa condamn penticostalismul ca religie
    . Dar dacă tu te numeşti iudeu şi te reazimi pe lege şi te lauzi cu Dumnezeu,
    18. Şi cunoşti voia Lui şi ştii să încuviinţezi cele bune, fiind învăţat din lege,
    19. Şi eşti încredinţat că tu eşti călăuză orbilor, lumină celor ce sunt în întuneric,
    20. Povăţuitor celor fără de minte, învăţător celor nevârstnici, având în lege dreptarul cunoştiinţei şi al adevărului,
    21. Deci tu, cel care înveţi pe altul, pe tine însuţi nu te înveţi? Tu cel care propovăduieşti: Să nu furi – şi tu furi?
    22. Tu, cel care zici: Să nu săvârşeşti adulter, săvârşeşti adulter? Tu cel care urăşti idolii, furi cele sfinte?
    23. Tu, care te lauzi cu legea, Îl necinsteşti pe Dumnezeu, prin călcarea legii?
    24. „Căci numele lui Dumnezeu, din pricina voastră, este hulit între neamuri”, precum este scris. aceasta este marea diferenta intre ucigasa ortodoxa si una penticostala

    • Va multumesc pentru comentariu!
      Nu poti interzice unei femei sa faca copii, chiar daca esti pastor sau preot. Nici macar noi, ca medici, nu avem dreptul de a ”sfatui” o schizofrena sa nu dea nastere pruncilor. Oricum, nu faptul ca avea multi copii a fost motivul actului sau. Repet: psihoza, mai ales schizofrenia, isi cauta pretexte in afara, cauzalitatea e preponderent interioara, endogena. S-ar fi putut intampla acelasi lucru si de-ar fi fost ortodoxa, si dac-ar fi fost islamica sau budhista, si de-ar fi avut un copil, si de-ar fi avut douăzeci. Mergem pe o pista falsa cand asociem arbitrar niste lucruri, fara a intelege ce semnifica de fapt schizofrenia. Dar, desigur, inca e loc pentru o pastorala sanatoasa si anti-excese, atat la penticostali, cat si-n orice alt cult crestin.
      Sper sa fi adus macar minime lamuriri in acest caz! 🙂

  54. Gabriela Popescu zice:

    Imi cer iertare. Aveti dreptate Andrei. Compasiunea , doar ea are valoare. Rugaciunea, de asemenea.

  55. cornel zice:

    felicitari pt.articol andrei!!!

  56. crestin de la rascruce zice:

    inteleg ca sunteti medic psihiatru si atunci indraznesc a intreba daca e mai usor sa previi sau sa vindeci?nimeni nu are dreptul de a interzice ca o femeie sa procreeze dar pentru asta e nevoie de o alta persoana care sa participe la acest act.in cazul de fata sotul stiind ca are probleme psihice ce face ?isi urmareste instinctul animalic de a procrea netinand cont de urmari:si atunci ce judecam efectul sau cauza.pastorul prefera cresterea turmei in detrimentul calitatii ei ,si atunci ce judecam efectul sau cauza ?

    • Oricat de dur ar suna, istoria perpetuarii unei lumi pervertite va continua, pana la innoirea tuturor lucrurilor, prin noi toti cei care impartasim aceeasi fire decazuta. Raportand la absolut, e doar o diferenta de nuanta intre noi. Nu spune Biblia ca poti ucide si prin cuvinte?
      Nu-l cunosc pe sotul ei, dar si de l-as cunoaste si n-as fi de acord cu el, acum, la ceasul intristarii lui, nu as putea decat sa plang impreuna cu el. Mai departe, maine, vom vedea ce va mai fi!

  57. afractalus zice:

    Excelent articol. bine scris si foarte bine argumentat. Multumesc.

  58. Florin zice:

    Andrei, mi se pare ca am intrat intr-o retea de care nu mai pot scapa? De ce primesc mereu mesaje la care nu am comentat? Vreau sa nu mai primesc mesaje, decat cele la care eu comentez. Vreau sa-mi spui care este calea prin care eu voi vrea sa fiu deconectat. Unele subiecte nu ma intereseaza. Astept raspuns.

    • Te salut, Florin! Eu ti-am schimbat adresa de mail pe care tu ai pus-o, in speranta ca nu vei mai primi mesaje. Se poate insa sa fi ramas in memoria wordpress-ului, unde eu nu am acces, dorinta ta exprimata de a fi notificat pe e-mail despre urmatoarele comentarii. Nu stiu cum te pot ajuta, dar ma voi interesa si eu. Pana atunci, alege calea ”delete”-ului!

  59. D.D.URSU zice:

    RE: dan says: februarie 27, 2012 la 10:49
    Vezi ca in SUA, unde se intampla cele mai multe crime, si nenorociri nu mai sunt ortodoxi.
    Acolo cine este de vina??? Ca SUA, este cu mult peste romania la rele.

    PENTRU TINE DAN–– http://oca.org/

    • Multumim pentru link. Apreciez mai cu seama articolul despre celelalte confesiuni scris in blogul recomandat de dvs.: http://oca.org/questions/otherconfessions/what-about-other-christians. Citez cateva ganduri: ”In primul rand, trebuie sa fie clar ca nu e de ajuns pentru cineva sa creada aceste lucruri sau sa fie un membru formal al Bisericii. Pentru a fi salvat, cineva trebuie sa traiasca prin adevarul si dragostea lui Dumnezeu. Este o invatatura comuna a traditiei crestin-ortodoxe ca Biserica nu are monopolul milei si al adevarului si al dragostei. Biserica invata exact contrariu: ca Dumnezeu e Domnul Suveran care ii salveaza pe aceia care Ii fac voia. Biserica crede deasemenea ca salvarea depinde de viata actuala a persoanei si Dumnezeu singurul este capabil sa judece, de indata ce El doar stie secretele fiecarei minti si inimi. Doar Dumnezeu e capabil sa judece cat de bine un om traieste in acord cu masura de har, intelegere si putere date lui. Ortodoxia va insista ca un cautator sincer al adevarului si al dragostei va vedea aceste lucruri perfect realizate si exprimate in Isus Cristos si Il va recunoaste pe Dumnezeu, sfarsitul cautarii lor, in El…” Iar la capitolul secte, sunt trecute de catre Biserica Ortodoxa din America doar doua grupari: ”masonii” si ”martorii lui Iehova”. O viziune pe care ortodocsii din Romania ar fi de folos a o cunoaste, spre o altfel de raportare la celelalte confesiuni crestine. Doamne-ajuta!

  60. Florin zice:

    Nu stiu cum sa fac dar ca sa sterg 30 40 de comentarii pe langa mailuril pe care le primesc este prea mult, incearca sa ei legatura cu cel care a conceput acest sit, trebuie sa puna si un buton de deconectare… oricum multumesc.

    • Incearca sa dai spam la mesajele primite si poate asa se va rezolva. Eu am creat blogul folosindu-ma de posibilitatile pe care wordpress mi le ofera. Nu am apelat la nimeni, asa ca n-am cu cine lua legatura. Cu drag.

  61. teoray1 zice:

    Pentru ioanluca: „Teologia se ocupă de trauma păcatului și răscumpărarea prin Cristos”
    Cu ce se ocupa Teologia????

  62. teoray1 zice:

    Despre caz: Andrei faci o treaba excelenta!
    Pentru comunitatea Penticostala din Brasov: Rugati-va si trimiteti oameni potriviti la locul potrivit!
    Pentru presa neinformata si sectara: Sunteti ignoranti si in intuneric ! Pune-ti etichete ieftine!

  63. Adi Highlander zice:

    Un om care se intoarce la Dzeu incepe sa fie urmarit de Diavolul , si daca omul acela nu ramane langa Dumnezeu , atunci Diavolul are acces la viata Lui , si uite ca satana a reusit sa puna faca o astfel de fapta prin aceasta persoana care si-a ucis propriul copil , probabil ea nu a stat langa Dumnezeu si satana a prin prilejul si a adus-o intr-o stare depresiva cu tulburari psihice.Atentie , nu e de joaca cu diavolul , aveti grija sa nu intrati pe mainile lui ca cine scapa in mainile diavolului e vai de El.Acuma intreaba-te daca esti sub protectia lui Dumnezeu , daca nu esti , cauta de graba si intra sub protectia Lui , ca altfel are acces diavolul la viata ta.

  64. bloo zice:

    daca a spus ca asta a fost motivul pentru care l-a omorat. Jerfa pentru d-zeu. Acest „ritual” este religios, spiritual. Deci afirmatia ziaristilor, ca a ucis pentru religie, cred ca este un foarte adevarata. Acum ca face parte din alta religina, alta decat cea majoritara, nu face deloc diferenta fata de toata lumea. Nu-si va luaa mai mult decat un criminal prin pruncucidere. Poate mai putin, faptul ca poate nu a fost in toate abilitatile mintale si sunt necesare sedinte lungi la psiholog.

    Religia, ortodoxa, catolica, nu conteaza ce este. a comis o crima, trebuie pedepsita. Cum spunea si D.D. Ursu , si in America sunt criminali, si in Islam si peste tot. Si sunt religii diferite, locuitori mai multi sau mai putini ca la noi, si nimeni nu da vina pe religie, sau cei care o „slujesc”

  65. emilia zice:

    femeia dupa ce naste barbatul trebuie sa o inteleaga si sa o protejeze dar acest barbat am inteles ca nu a protejato sunt niste barbati care le placa sa se simnta ei bine va pot da un ex. cind am nacut primul copil in spitala venit o femeie care avea copil de 2luni si era gravida intr-o luna oare asa spune religia ta? sa nu tii nici cele 6 saptamini?de curatire?

  66. emilia zice:

    u trebuie omorita sau pusa la zid controlati-o pshihic a avut o mare depresie poate nu a fost ajutata de sotul sau de familieu va repeziti sa dati vina pe religie ca si la penticostali si in oricare religie nu te invata omori

  67. Adi Highlander,

    cred ca te pripesti, nu cred ca este vb de asa ceva in acest caz, exista numerosi atei demni de toata cinstea ce isi sfârsesc viata fara prea mari pacate, de genul acesta nici vorba sa fie in cele mai multe cazuri. Am citit multe comentari pe aceasta tema, observând ca nu putini (in special femeile), au înteles mai bine drama petrecuta cu aceasta femeie, iar medici ar trebui ascultati ptr ca stiu ei mai bine ce spun, iar de mai este si medic crestin, responsabil fata de Dumnezeu si semen… cu atât mai mult. La acest rezultatul dramatic o contributie a avut-o si versetele scoase din contest, a unor practici ciudate straine spiritului Sfintei Evangheli, cu care se ameninta bieti oameni , mase întregi se terorizeaza de catre tot felu de neaveniti, de sarlatani religiosi. Femeia asta este o victima, nu omite (vezi si fotografia), ca ea era convinsa de perceptele confesiuni sale ci nu parti mai lejere ci celei rigide in practica , era supusa barbatului, a adus pe lume atât de multi copii, sunt convins ca o face ptr Domnul, ca implineste cerinta scripturilor.

    • Multumesc de comentariu. Subliniez si eu, la acest punct, ca orice invatatura propovaduita de la amvon e sanatos sa treaca prin filtrul discernamantului. Nu credeti tot ce se spune in Biserica, oameni buni! Preotii si pastorii sunt supusi greselii. Cercetati Scripturile!

  68. crestin de la rascruce zice:

    Cel de-al doilea personaj este probabil, mai cunoscut, datorita lui Russell Crowe, care il interpreteaza in filmul ‘A beautiful mind’ .John Nash este denumit ‘Phantom of the fine hall’ de studentii de la Princeton,unde era profesor . E caracterizat astfel :’era o aparitie tacuta, un fel de fantoma cu pantofi sport mov,care scria mereu pe table insiruiri de cifre si simboluri.’ In 1950 face boala si duce o lupta continua cu ea, lupta care in loc sa se soldeze cu o tragedie, se incheie triumfal cu un Premiu Nobel in 1994 pentru ceea ce a fost denumit apoi, parca ironic, ’echilibrul Nash’. La un moment dat ,dupa ce acesta a reusit sa si tot invinga boala si sa se intoarca treptat la munca sa, a adaugat ca atunci cand era schizofrenic traia in alta lume ,’respira’ un alt aer decat cel al oamenilor obisnuiti si era capabil de foarte multa originalitate.

    Iata, de ce, societatea ar trebui sa invete toleranta fata de bolnavii psihic, sa nu mai puna asa usor etichetele. In fond, sunt niste cazuri socante, care traiesc printre noi ‘camuflati’de tot felul de neuroleptice cu efecte secundare cumplite si care uneori te surprind cu ‘mintea lor frumoasa ‘ ce le permite sa invete in numai 2 ore (si sa stie perfect !) o carte intreaga de SNC.
    iata domnule ANDREI de ce arunc o parte din vina sau cea mai mare asupra sotului si pastorului care au aplicat un tratament gresit acestei bolnave

    • Mai degraba as spune ca bisericile, indiferent de confesiune, sunt deficitare la capitolul asistenta duhovniceasca a persoanelor bolnave psihic. Aici, intr-adevar, se poate lucra si schimba ceva. Multumesc pentru mesaj!

  69. Gina zice:

    Fii binecuvantat Andrei!
    frumoase ganduri…Sa ne ajute Dumnezeu sa i purtam in rugaciuni pe cei care sufera de anumite boli si uneori nu vor sa recunoasca sau le este rusine sa ceara ajutor specialistilor.
    zi binecuvantata!

  70. cami zice:

    omul bolnav e bolnav si atat….fie el ortodox, penticostal sau baptist….
    ceea ce a facut femeia aceasta e de neinteles…totusi insa ….poate ca ar fi o explicatie….Vai, neam păcătos, popor încărcat de fărădelegi, sămânţă de nelegiuiţi, copii stricaţi! Au părăsit pe Domnul, au dispreţuit pe Sfântul lui Israel. I-au întors spatele…
    ne caracterizeaza putin, nu-i asa?….E ceea ce suntem noi acum….ceea ce facem noi acum in secolul XXI, II intoarcem spatele Creatorului nostru, ne facem vinovati de sange nevinovat …(prin violenta, violuri, avorturi, coruptie, intoarcem rau pt rau si uitam cu totul de El).
    Suntem atat de departe de ceea ce ar trebui sa fim si cum ar vrea Dumnezeu sa fim…..si astea sunt consecintele unei neascultari continue ….sunt consecintele unui popor neascultator… Judecata e a Lui …si mai zic doar atat :Doamne ai milă de noi, Dumnezeule, în bunătatea Ta! După îndurarea Ta cea mare, şterge fărădelegile noastre.

  71. cami zice:

    frumos articol!!am uitat sa mentionez asta:)

    • Multumesc pentru ganduri si apreciez faptul ca v-ati inclus in ecuatia pacatosilor. Noi toti suntem pacatosi si noi toti ne-am indepartat de Dumnezeu. Cum spunea sfantul Pavel: ”Caci eu sunt cel mai mic dintre apostoli, care nu sunt vrednic sa ma numesc apostol, pentru ca am prigonit Biserica lui Dumnezeu” (1 Corinteni 15,9).

  72. cami zice:

    Asa e, din pacate….:( Sa dea Dumnezeu sa nu mai fim prigonitori si sa ne desteptam ascultand intr-u totul de El.
    Tu (adica fiecare dintre noi) sa te tii in Totul Totului Tot, numai de Domnul Dumnezeului tau.(Deuteronom 18:13)
    Doamne ajuta-ne!!

  73. lidia zice:

    biblia este aceiasi pentru toti fie ortodocsi fie penticostali din orice confesiune am fi trebuie sa ne judecam pe noi insine nu pe unii pe altii ca sa nu fim judecati de dumnezeu ca atunci este mai rau cand suntem judecati de dumnezeu …sa ne rugam pentru ramania caci ne laudam ca suntem o tara crestina dar crestinii nu fac ce facem noi ei sufera cu cei ce sufera multa pace si binecuvantare doresc tuturor romanilor

    • chm0d zice:

      Vad ca se confunda Biblia cu credinta si religia…Biblia este o carte care cuprinde Vechiul Testament si Noul Testament…religia este un grup organizat de indivizi…credinta este o lista a…z de legi pe care le respecti sau nu…nu exista doua religii cu credinta la fel…de exemplu: catolicii nu cred in Mahomed,penticostalii nu cred in reincarnare…exista multi indivizi care apartin cultului ortodox..doar ca se declara,fundamentalism ortodox nu exista…acei indivizi care predind ca sunt ortodocsi dar raspandesc frica si critica preotii….sunt un fel de lupi in piei de oi…cum exista in orice religie…nu zic ca pentru nu ei exista cale de intoarcere….dar fiecare indiv trebuie judecat personal..nu pentru apartenenta la un grup…cum am vazut ca si cultul penticostal si-a asumat raspunderea…recunoscand ca aceasta femeie facea parte din grup…justificand in acelasi timp ca religia penticostala nu incurajeaza nici nu promoveaza astfel de practici..acest lucru este de laudat…revenind la credinta…la sfarsit vom vedea cine se va mantui…nu avem dreptul sa obligam pe nimeni sa creada…cei care comenteaza negativ la astfel de intamplari sunt indivizi care considera religia un mijloc de parvenire,cred in mintea lor despre credinciosi ca sunt prostiti de conducatorii religiosi…nu stau sa exemplific…cred ca nu trebuie luati in considerare…la fel se foloseste religia in politica…ca arma…nici aici nu intru in discutie…nu sunt platit de nimeni sa scriu…postez ce cred eu…nu este un punct al unui cult anume…discutiile intre diferite culte este ceva SF..deoarece la mijloc sunt credinciosii…si personal consider ca nu trebuie intinsa aceasta coarda sensibila…s-a demonstrat ca reusim sa traim toti impreuna,mai multe religii fara sa ne dam in cap…si asta ar fi solutia…legile statului sunt acceptate de toti…poate aici ar fi nevoie de unele presiuni asupra statului..deoarece nici ortodocsi,nici penticostalii,nici catolicii nu sunt deacord cu unele libertati manifestate in public de unele minoritati ideologice….al rau vrea sa ne aratam unii pe altii cu degetul…dar ar fi de incurat o colaborare pentru ca o minoritate sa nu isi bata joc de o majoritate..si avem de la Dumnezeu lasat acest gest…orice lucru rau cine vrea poate sa-l faca in intimitate fara sa ne oblige pe noi sa fim partasi cu ei…omul trebuie sa aiba libertatea sa aleaga religia.

  74. Simona zice:

    Andrei, sunt placut impresionata de scurta si profunda ta analiza cu toate ca subiectul e foarte dureros. Ca si in cazul multor altor metehne sociale care au bintuit omenirea (fie la nivel de comunitate/natziune sau la nivel de individ), schimbarea si rezolvarea fie partziala sau integrala a venit in urma informatziei, educatziei si in cele din urma tolerantza si-a facut si ea simtzita prezentza. E important ca oameni cu putere de analiza (ca si tine) sa aiba o platforma de exprimare si sa o faca fara prejet. Keep up the good work! GBU!

    • Multumesc mult, Simona! Apreciez cele scrise de tine! Am fost sensibilizat de cazul acesta si mi s-a parut firesc sa aduc o parere argumentata stiintific si, totodata, in spiritul credintei crestine. Multumesc pentru incurajare!

  75. soso zice:

    Daca femeia s-a nascut penticostala sunt de acord cu autorul articolului. Dar daca ea s-a convertit la acest cult sau a fost convertita, atunci e o problema. Daca ramanea in biserica ei, probabil nu s-ar fi intâmplat nimic. Ar fi avut de partea ei rugaciunile preoților și ale bisericii care l-ar fi tinut departe pe diavol de ea.

    • Inteleg pozitia dvs. Nu ne nastem intr-o religie, decat in legea pacatului si a mortii. Din nou subliniez, de pe pozitia mea de psihiatru: foarte mica influenta are denominatia din care face parte. Schizofrenia e o bomba cu ceas care, daca isi are predispozitia in codul genetic, va izbucni la un moment dat, folosind orice pretext. In plus, spitalul de psihiatrie e plin de credinciosi ortodocsi practicanti si dedicati, unii dintre ei preoti sau monahi. Sa recunoastem faptul ca unele persoane sunt „psihisme oropsite”, dupa cum spunea un preot catolic, care nu vor inflori niciodata in adevarata sfintenie.
      In plus, faptul ca e de o alta confesiune nu ne impiedica sa ne rugam pentru ea si pentru familia ei.
      Va multumesc pentru comentariu!

      • ELENA zice:

        Domnulei andrei sau frate daca sunteti pocait vreau sa va spun ca acesta sora zis cred ca ea a fost amgit a de cel rau nu ati vazut ce a zs acum ca ea la omorat din cauza ca sa isi apere sotul eu cred ca ea sa indepartat mult de Domnul eu cred ca ea trebuie sa se roage nus judecatoarea nimanui este Domnul dar acum toti oameni en vb de rau penticostali mai ale aici in jud alba stie ca eu sunt pocaita penticostala si sa vedeti ce imi ziceau in care eu leam zs ca nu toti pocaiti sunt la fel la ea Diavolul ia furat mintea in cat daca nu esti sub proctectia Domnului diavolul va avea aces la mintea oamenilor ca asa este satana mai ales sa nu uitam ca traim zilele din urma in primul rand si sotul ei trebuia sa fie mi aproape de ea si de asta ea are acum lucuri rele de la satana in mintea ei si sa ne rugam macar pt copilasi cei care nu au o vina sunt niste suflete nevinovate aveti grija ce invataruri invatati si cei de la amvon sa aibe grija ce invataturi dau ca si de acolo uneori pleca eu am vazut cazuri dar nu de crima cum a facut femeiea asta de ce credeti ca Domnul nu ma lasat pe drumuri chiar daca am fost de 4 ori cu copii dar Domnul a lucrat ca nea dat unde sa stam in cat eu miam pus nadejdia in Domnul femeia asta in cat nu trebuia sa procedeze asa sa comita crima Dmnul sa aibe mila de noi sa fim mai aproape de cei care sunt in necazuri mari si sai imbarbatam sa i mangiem eu miam spus parerea mea sper sa nu va suparati pe mine eu asa am simitit sa va spun ca nu a procedat bine si satana sa folosit de ea…

      • Va multumesc pentru mesaj!

      • soso zice:

        Inteleg ca in psihiatrie notiunea de diavol/duh rau/entitate malefica care poate influenta psihicul uman nu are nicio relevanța. Poate ca ne contrazicem in privinta luui Dumnezeu dar demonii sunt aceeasi in toate religiile si ei chiar exista,insa si Dumnezeu este si emai puternic decat acestia. Dupa parerea mea ar trebui sa faceti, daca activati intr-un spital sau un sanatoriu exorcisme, cu ajutorul unui preot exorcist (ortodox sau catolic, nu cred ca celelalte confesiuni au exorcisti) pentru a vedea diferenta inte demonizati si psihotici. Pe de alta parte nu trebuie sa neglijati taina Sfintei Spovedanii. Indemnatii pe bolnavi sa se spovedeasca sincer si veti vedea ca multi se vor vindeca.

      • Multumesc de sfaturi! Sunt lucruri care se pot face intr-un spital de psihiatrie, altele care nu! 🙂

  76. Nabot zice:

    Am revenit cu placere pe blogul tau, Andrei…
    Multumesc pentru opinia din articol, nu esti singurul care gandesti asa, doar ca multi tac, iar cei care vorbesc, se intampla sa fie mai putin cunoscatori sau se exprima greu… Asa se face ca se aude cam prea tare corul acuzatorilor, macar ca este limpede si clar ca nu este cazul, asa cum bine ai subliniat.
    O nota cu totul aparte, domnule doctor, pentru aplecarea si respectul cu care urmaresti si raspounzi fiecrui comentator. Este un lucru fenomenal si extrem de putin intalnit in blogosfera. Recomand tuturor cititorilor sa parcurga toate paginile, toate comentariile si mai ales raspunsurile autorului. Va vor ajuta, dragilor, pentru o mai buna intelegere a lucrurilor, desi ele nu sunt nici frumoase, nici de dorit: dar trebuie sa razbim prin ele.
    Inca o data, multumiri Andrei Patrinca, Domnul sa te binecuvanteze !

  77. elisa zice:

    Am citi acum citeva zile acest articol, a trecut Oceanul, de acolo l-am primit;
    echidistant, cu mult bun simt si mai ales cu suflet;
    toti suntem trecatori in aceasta Vale a umbrei mortii;
    toti gresim, sa ne ajute Dumnezeu s aplingem cu cei ce pling.
    Diavolul a pus stapinire pe Monica si nu trebuie sa ne miram,
    pentrucastim ca e tatal tuturor nenorocirilor;
    de la boala psihica se poatete ajunge la devieri spirituale.
    Ca asistenta medical spun ca e boala, ca si credinta spun ca e pacatul
    la baza intodeauna.
    Sa ne gindim ca copilasii ramasi fara mama, si la amarit in veci tatal copiilor.
    Familia ei este deosebita si ii ajuta enorm;
    vai de ea sarman suflet chinuit de duhuri.

    Dumnezeu sa va binecuvinteze!

  78. Imi place ce ai scris tu dar nu sunt prea deacord cu ceea ce spui.
    Religia este un fel de educatie , o modalitate prin care alegi cum doresti tu sa iti expui credintele si speranta. Daca te-ai nascut intr-o familie cu o anumita religie este normal sa fii crescut dupa anumite norme care implica religia respectiva. Asta te poate influenta mult ca si persoana in rau sau in bine. Nu avem de unde sa stim in primul rand cum era femeia respectiva si ce a facut-o sa reactioneze astfel dar oricum ceea ce a facut ea e strigator la cer indiferent de religie. Indiferent ce religie esti in primul rand esti uman si asta ne spune ca un om poate face si rele si bune. Este uman sa gresesti si sa clachezi.
    Si apoi cum tu incerci sa iti faci blogul cat mai citit si sa creezi o chemare pentru cititori asa si media isi face doar treaba. Nu suna la fel de interesant pentru ei faptul ca o femeie normala a ucis un copil. Traim intr-o tara in care oamenii judeca prea mult in functie de aparente si incearca sa vada ce face capra vecinului si asta e una din cauze. Eu sunt ortodoxa dar asta nu ma impiedica sa am prieteni de alta religie printre care si penticostali si baptisti si chiar musulmani. Nu cred ca doar religia te face sa fii un om bun desi are un efect mai mare decat credem asupra noastra.

    • Multumesc pentru comentariu!
      Cu adevarat, felul in care suntem crescuti isi pune amprenta asupra noastra, insa sunt boli psihice unde balanta vulnerabilitate-stres inclina in sensul vulnerabilitatii. Este cazul schizofreniei. In suferinte precum depresia exogena, zestrea genetica conteaza mai putin, factorii din exterior mai mult. In psihoze, e exact invers. Cum contexte exterioare sterile nu exista si traim toti in aceeasi lume anxiogena, daca am avea fondul launtric sensibil, ar trebui sa avem cu totii fel de fel de tulburari reactive, ca motive avem destule!
      Atitudinea presei e sanctionabila tocmai pentru ca denota dezinformare si lipsa de echidistanta fata de toate confesiunile crestine recunoscute de stat. Daca Biserica Penticostala ar fi fost numita ”secta” intr-un stat civilizat, care recunoaste oficial comunitatea penticostala, televiziunile si publicatiile respective ar fi dat consistenta socoteala. Si organele de control abilitate in a respecta libertatile tuturor oamenilor s-ar fi sesizat din start.

  79. lavinia zice:

    buna andrei,crezi ca ai putea sa imi dai adresa de email pt a putea vb in privat?

  80. Gabriela zice:

    Pledez pentru consiliere,asa cum am citit mai sus.Sunt multi lideri de biserici care,din pacate, nu vad ca un ajutor potrivit consilierea din partea unor persoane pregatite in acest sens si cu multa frica de Dumnezeu.
    Cred ca astfel s-ar preintampina multe evenimente/tragedii.
    Multumim Andrei ca ai avut curajul ce altii nu l-au avut,cel de a-ti scrie parerea!

  81. ligia zice:

    daca femeie frecventeaza o secta, e bine sa se stie, ca sa se verifice ce e cu secta aia si ce idei la inoclueaza. Sunt multe secte penticostale, adunari „fratesti”, unde se aduna cei care se cred „sfinti” si lupi moralizatori, cei care aplica justitia divina. Penticostalismul nu e unitar, chiar sunt tot felul de secte in cadrul cultului.

    • Doamna Ligia, respect opinia dvs., acesta fiind si motivul pentru care am publicat-o. In ceea ce priveste afirmatiile gen ”secta”, ”lupi moralizatori”, ”cei ce se cred sfinti”, nu salut aceste afirmatii ale dvs. Indiferent de apartenenta dvs. confesionala, care, dupa mania indreptata impotriva altor confesiuni, se pare ca e cea majoritara romaneasca, nu consider ca sunteti indreptatita sa spuneti astfel de cuvinte jignitoare la adresa spiritualitatii unor persoane sau ale unei denominatii recunoscute de statul roman si cu drepturi egale tuturor celorlalte. Cuvantul ”secta” nu-i onoreaza deloc pe cei care-l folosesc. Si in Biserica Penticostala sunt oameni spirituali si iubitori de Cristos, ca in orice alta denominatie crestina.

  82. ligia zice:

    Nu spun ca secta ii invata sa ucida, Doamne fereste, insa le inchide orizontul cunoasterii si le dezvolta un fanatism psihopatologic al obsesiei pentru anumite idei. Din „ravna’ prea mare unii se smintesc.

Lasă un răspuns către cornel Anulează răspunsul