Și psihiatrii sunt triști câteodată


lacrimiEra cam pe la sfârșitul ședinței de consiliere cu o persoană care traversează o depresie de doliu când, deconectat de povestirea propriei suferințe, pacientul privește la mine și mă întreabă cu vizibilă mirare: „-Ești trist?” Hmm, duc o luptă de câteva clipe în mintea mea și îi răspund: „-Da”. „-Oare ce era potrivit a-i spune?”, stau și mă întreb. „Nu, nu sunt, ți se pare!”?” Sau ar fi fost bine să-i fi zis: „-Vezi-ți de treaba ta, nu te privește!”?” Da, deontologic o astfel de variantă, în care să-ți păstrezi trăirile pentru tine și să nu-l încarci pe cel care a venit să caute alinare la tine cu poverile tale, este linia recomandabilă. Eu am simțit, în acel moment, că e folositor să vorbesc despre mine. Și să dau un răspuns întrebării calde și cu cele mai bune intenții a pacientului meu. Așa că am răspuns: „-Da, sunt trist”.

El: „-Cum să fii trist? Oamenii ca tine n-au voie să fie triști!” A fost prima provocare.

Eu: „-În primul rând, ce vezi în mine, ca terapeut, nu e tot ce sunt eu. M-ai investit cu fel de fel de reprezentări, cum că aș fi un om bun, care ajută, care nu face rău nimănui, care Îl iubește pe Dumnezeu și îi iubește pe oameni, cum mi-ai spus în nenumărate rânduri. Dar nu sunt așa. Sunt doar reprezentările tale despre mine. Realitatea este cu totul alta, poate chiar opusă a ceea ce-ai văzut tu în mine. În al doilea rând, chiar dacă aș fi așa cum mă descrii, de ce „oamenii ca mine”, adică buni cum spui tu, nu trebuie să fie triști? Alege depresia pe cine să ocolească? E suferința împărțiță echitabil, în funcție de merite?

El: „-De ce nu-ți spui ție lucrurile pe care mi le spui mie?” A fost o excelentă întrebare.

Eu: „-Mi le spun mereu.”

El: „-Și, de ce mai ești trist?”

Eu: „-Pentru că lucrurile pe care mi le spun nu fac tristețea să plece. Nu ăsta e scopul. Tristețea e chiar calea pe care e necesar să o parcurg. Câteodată, lucrurile pe care mi le spun aduc o tristețe și mai mare. Dar asta e bine.

depresieViața ne cere o permanentă sincronizare a dorințelor noastre cu realitatea. Ne invită la o neobosită conștientizare. Ne îmbie la a o privi așa cum e ea, nu cum ne-am dori noi să fie. Cum spunea Langle, viața e mai mare decât noi. Singurul mod în care o poți trăi, cât mai aproape de autentic, este să o trăiești așa cum este, așa cum ți se oferă, căci nu se lasă constrânsă și manipulată de tine. Când mai demontezi câte-o fantezie, când mai renunți la câte-o reprezentare, când mai cobori cu picioarele pe pământ, pierzi ceva. Și orice pierdere aduce un doliu, ca trăire interioară.

Am redat câteva fragmente dintr-o experiență a mea de astăzi. Închei spunându-vă și spunându-mi că tristețea e parte a experienței umane, de neevitat. Oricât am simți că e veșnică, că nu se va duce, tristețea va pleca, după ce ne vom fi învățat lecția și ne vom fi cicatrizat rănile. Va veni o zi… „Să-i dăm doar timpului timp!”

Și psihiatrii sunt triști câteodată, și preoții sunt păcătoși, și „oamenii buni” sunt „răi” adesea. Suntem cu toții supuși acelorași slăbiciuni. Important e să nu rămânem aici, să tindem spre… fericire!

Despre patrincaandrei

Andrei Pătrîncă este medic psihiatru, creștin, interesat să-i ajute pe tineri să depășească diverse abisuri existențiale. Articolele lui Andrei Pătrîncă nu sunt scrise în manieră științifică sau teologică, ci sunt zămislite din propria concepție despre lume si viață. Mesajele prietenilor lui, postate pe blogul său, sunt scrieri care i-au atins inima și i-au marcat existența. Lectură plăcută tuturor! :)
Acest articol a fost publicat în Uncategorized și etichetat , , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Un răspuns la Și psihiatrii sunt triști câteodată

  1. Iulia M. zice:

    …si uite cum aseaza Dumnezeu lucrurile….Ca prin tristetea ta, tu sa aduci alinare si incurajare pentru sufletele altora. 🙂

Lasă un răspuns

