Ce ne transmit visele?


viseSpre dimineaţă, m-am trezit dintr-un coşmar, cu inima bătându-mi în gât şi cu imposibilitatea de a adormi la loc. Iată ce-am visat! Se făcea că locuiam într-o casă mare, cu mai multe apartamente în ea. Plecasem pe undeva prin oraş şi mă întorceam târziu, în noapte. Încerc să descui uşa, dar ea face un zgomot teribil, moment în care o doamnă din locuinţă, deranjată, începe să zbiere la mine: „-Iarăşi trezeşti toată casa, Andrei?”. M-am dus direct la duduie în cameră şi am început argumentarea, ţipând şi eu la ea, pe acelaşi ton. Văzând însă că nu o scot la capăt nicicum, că ea continuă să mă acuze de lucruri injuste, m-am repezit la ea şi am muşcat-o de nas. Acolo s-a oprit visul şi au început mustrările trezirii: „-Cum ai putut mă’ să o muşti de nas?”. „-Până într-acolo mergi?”. „-Ce urmează?” Defensiv, încercând să interpretez visul, m-am dus pe o pistă greşită. Adică am început să o analizez pe tanti asta: „-Cine e?”. „-Parcă seamănă cu cineva din perioada studenţiei, dar parcă nu seamănă!” M-am strofocat cu visul ăsta, crezând puternic că doreşte să-mi transmită ceva, când, la lucru, am dat exact peste explicaţia visului, în cartea pe care o citeam: „Laturile ascunse ale personalităţii, cum să le recunoaştem şi să le acceptăm” – Jean MonBourquette. Autorul, un psihanalist jung-ian zice aşa:

vise2„Tot ceea ce am încercat să disimulăm în timpul zilei, pentru a avea o atitudine decentă, ni se arată în vise pe timpul nopţii, ca şi cum ele ar dori să restabilească adevărul pe care noi l-am evitat. De aici, surpriza creată de simbolurile de reprimare şi de ameninţare care apar uneori în visele noastre. Ele scot la iveală, într-o manieră brutală, aspectele refulate: mama va avea trăsăturile unei vrăjitoare, şeful pe cele ale unui tiran, vecina pe cele ale unei prostituate, etc. Visul luminează în mod direct fondul minciunilor pe care le folosim fără jenă pentru a salva aparenţele şi pentru a ne conforma regulilor bunelor maniere” – pg. 29-30.

vise1După lectura acestui paragraf, rememorarea emoţiei din vis şi istoricul izgonirii în inconştient a agresivităţii mele, cu obârşii în copilărie -când, văzând ce răni poate aduce proasta gestionare a agresivităţii, sufletul meu „a decis” să nu lase agresivitatea să se manifeste deschis-, am conştientizat că visul spunea, în principal, ceva despre mine. Şi despre o nevoie personală de a-i face loc agresivităţii, într-o manieră care să nu-i vătămeze pe ceilalţi, dar care să le arate limitele în raport cu mine.

Visele noastre spun ceva despre noi, nu despre ceilalţi. 😉

Despre patrincaandrei

Andrei Pătrîncă este medic psihiatru, creștin, interesat să-i ajute pe tineri să depășească diverse abisuri existențiale. Articolele lui Andrei Pătrîncă nu sunt scrise în manieră științifică sau teologică, ci sunt zămislite din propria concepție despre lume si viață. Mesajele prietenilor lui, postate pe blogul său, sunt scrieri care i-au atins inima și i-au marcat existența. Lectură plăcută tuturor! :)
Acest articol a fost publicat în Uncategorized și etichetat , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

7 răspunsuri la Ce ne transmit visele?

  1. Lucian zice:

    Interesant!
    Complexa mai este fiinta umana si trairea ei!
    Extrag ideea ca este sanatos si bine sa invatam sa traim onest si echilibrat. Persoana oricui dintre noi, viata, nu are doar aspecte pozitive, ci si mai indezirabile. A deprinde priceperea de a le gestiona bine pe ambele este magnific…..

    • Daniela zice:

      Iar eu cred ca ideea care se desprinde de fapt este aceea ca minciuna adeseori nu inseamna un neadevar in cuvinte ci o masca falsa pe fata. Adesea interiorul nostru este suprimat pentru a salva niste aparente exterioare. Visele nu sunt decat o refulare a interiorului caruia nu ii dam voie sa se exprime si de accea nu il ”tratam”. Biblia spune ca din prisosul inimii vorbeste gura. Tot asa din preaplinul experimentat de sufletul nostru vorbesc visele.

  2. Iulia zice:

    Chiar așa, Andrei! Deci, …se poate! 🙂

  3. Iulia zice:

    Chiar așa, Andrei! Deci, …se poate și altfel! 🙂

Lasă un răspuns

